به گزارش اکوایران، اواخر سال گذشته بود که روابط ایران و عربستان با میانجگری چین از سر گرفته شد. حدود 7 سال بود که روابط ایران و عربستان قطع بود. حمید زادبوم رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با «اکوایران» درباره اینکه « آیا پیش از قطع روابط دو کشور نقشه راهی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری وجود داشت؟» می‌گوید: از دهه 70 تا اوایل دهه 90  یعنی پیش از قطع روابط تهران و ریاض، ایران هیچ نقشه راه مدون و دقیقی برای پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری  با عربستان سعودی  نداشت. نوشتن برنامه مدون تجاری با کشورها در سال‌های اخیر شروع شده است.

او می‌افزاید: امروز هم  تدوین نقشه راهی که بخواهیم براساس آن مسائل سیاسی و امنیتی را با مسائل اقتصادی انطباق دهیم؛ کار سختی است. زیرا هر دو کشور در جهان اسلام جایگاه خاصی دارند؛ همین مسئله باعث شده هر دو کشور نتوانند به لحاظ امنیتی بهم اعتماد کنند. درضمن اختلافاتی داریم که شاید در طول زمان هم از بین نرود. اما می‌توانیم به تفاهمی برسیم که این موضوع هم زمان می‌برد.

مرور روابط تجاری ایران و عربستان سعودی نشان می‌دهد که بعد از انقلاب 57 روابط دو کشور متوقف شد و روابط تجاری هم از سال 78-77 شروع شد، یعنی زمانی که موافقتنامه جامع تجاری به امضا و تصویب مجلس وقت رسید. از همان سال اعزام رایزن بازرگانی شروع شد و تا سال 84 ایران سه رایزن به عربستان اعزام کرد.