به گزارش اکوایران، لارنس سامرز - وزیر سابق خزانه‌داری ایالات متحده - هشدار داد که آمریکا در حال از دست دادن نفوذ جهانی است، زیرا دیگر کشورها و قدرت‌ها در طرف مقابل ایالات متحده در حال همسو شدن با یکدیگر هستند.

دیوید وستین در بلومبرگ گفت: تمایلات برای چند تکه شدن و چند قطبی شدن افزایش پیدا کرده و موضوع نگران‌کننده‌تر، آن است که این احساس که ما بهترین گزینه برای بهبود روابط و اتحاد نیستیم، در میان سایرین در حال تقویت شدن است.

سامرز در حاشیه نشست بهاری رؤسای مالی جهان در واشنگتن در این باره صحبت کرد و موضوع اصلی، هشدار درباره تجزیه اقتصاد جهان بود. ایالات متحده و متحدان ثروتمند جهان قصد دارند زنجیره‌های تامین محصولات خود را تغییر دهند تا از چین و سایر رقبای استراتژیک دور شوند.

لری سامرز - استاد دانشگاه هاروارد و مشارکت‌کننده تلویزیون بلومبرگ - گفت که شخصی از یک کشور در حال توسعه به او گفته است که آنچه چین برای ما (کشورِ مورد اشاره) به ارمغان می‌آورد یک فرودگاه است ولی آنچه که ما از ایالات متحده دریافت می‌کنیم تنها یک سخنرانی است.

همزمان با نشست بهاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن، رئیس‌جمهور برزیل از چین دیدار کرد و روابط نزدیک‌تر دو کشور را به نمایش گذاشت.

نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود، اقدام شوکه‌کننده عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت را نیز بررسی می‌کند؛ زیرا کاهش عرضه نفت بر روی قیمت نفت اثر افزایشی دارد و کار ایالات متحده، منطقه یورو و سایر کشورهای توسعه‌یافته را - که برای مهار تورم تلاش می‌کنند - پیچیده‌تر می‌کند.

سامرز از نزدیکی چین، ایران، عربستان و روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت تعمیق روابط میان خاورمیانه، روسیه و چین که اخیرا منجر به میانجی‌گری برای احیای روابط عربستان و ایران شد، نماد چیزی است که به زعم او چالش بزرگی برای ایالات متحده است.

او اعلام کرد: «ما در جایگاه درست تاریخی با تعهد به دموکراسی و مقاومت در برابر تجاوز روسیه قرار داریم، ولی به نظر می‌رسد طرف مقابل، که کمترند، به طور فزاینده‌ای در حال پیوستن به یکدیگر در طیف وسیعی از ساختارها هستند.»

وی اضافه کرد که واشنگتن باید نحوه رسیدگی به این چالش جدید را بررسی کند و ساختار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در بلندمدت، از موضوعات کلیدی است.