به گزارش اکوایران، بر اساس مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی ایالات متحده که در فضای مجازی منتشر شده، حدود ۳۵۴ هزار سرباز روس و اوکراینی در جنگ اوکراین کشته یا مجروح شده‌اند. جنگی که ممکن است پس از سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

به نوشته پایگاه رویترز، اگر این اعتبار این اسناد که شبیه ارزیابی‌های اطلاعاتی جنگی و جاسوسی آمریکا از متحدینش هستند، تأیید شود، اطلاعات نادری را از دیدگاه واشنگتن در مورد یکی از مرگبارترین مناقشات اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهند.

رویترز نتوانسته است مستقلاً این اصلیت اسناد را تأیید کند و برخی کشورها از جمله روسیه و اوکراین نیز در صحت آنها تردید دارند. همچنین مقامات آمریکایی می‌گویند برخی از این اسناد، دست‌کاری شده‌اند.

به ادعای یکی از ارزیابی‌های ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ با عنوان «احتمالاً نبرد منطقه دونباس تا پایان ۲۰۲۳ با بن‌بست روبرو باشد»، بعید است که روسیه بتواند این منطقه شرقی اوکراین را تصرف کند.

در ارزیابی درج‌شده در بالای نقشه محرمانه مواضع روسیه آمده است: کارزار فرسایشی روسیه در منطقه دونباس احتمالاً به بن‌بست کشیده شده و هدف مسکو برای تصرف کل منطقه در سال ۲۰۲۳ را ناموفق خواهد گذاشت. این تاکتیک‌ها منجر به کاهش نیروها و ذخایر مهمات روسیه شده که با جلوگیری از تأمین مجدد آن‌ها برای مدتی نامعلوم، یگان‌های روس خسته شده و اهداف جنگی مسکو ناکام می‌مانند.

بر اساس ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده، روسیه متحمل ۱۸۹۵۰۰ تا ۲۲۳۰۰۰ تلفات شده است که شامل ۳۵۵۰۰ تا ۴۳۰۰۰ کشته و ۱۵۴۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ مجروح است.

بر اساس سندی تحت عنوان «روسیه/اوکراین - ارزیابی پایداری و فرسایش رزمی» اوکراین متحمل ۱۲۴۵۰۰ تا ۱۳۱۰۰۰ تلفات شده است که شامل ۱۵۵۰۰ تا ۱۷۵۰۰ کشته و ۱۰۹۰۰۰ تا ۱۱۳۵۰۰ مجروح است. این ارقام حدود ۱۰ برابر بیشتر از آمار رسمی مسکو و کیف است.

یکی از اسنادی فاش‌شده که در کانال‌های تلگرامی روسیه منتشر شد، آمار تلفات را تغییر داده تا تلفات روسیه را کمتر و تلفات اوکراین را بیشتر نشان دهد.

به گفته آژانس اطلاعات دفاعی و با تأکید بر تفاوت‌هایی فاحش در اطلاعات، روسیه همچنان از اهداف اعلام‌شده برای تأمین مجدد تجهیزات و پرسنل در جنگ اوکراین عقب است.

در سند مربوط به تلفات، نشان‌های ستاد مشترک ایالات متحده و آژانس اطلاعات دفاعی نقش بسته است.

روسیه و اوکراین هر دو دارای پایداری رزمی متوسطی هستند که به معنی توانایی هر دو برای ادامه جنگ است.

این اسناد نشان می‌دهد که با وجود برتری مسکو در برخی مناطق، تانک‌ها و نفربرهای زرهی نسبت به روسیه بیشتر است.

بر اساس گزارش آژانس اطلاعات دفاعی، روسیه ۲۰۴۸ تانک و ۳۹۰۰ نفربر زرهی ازدست‌داده است. در حالی که تنها ۴۶۸ تانک و ۱۰۲۰ نفربر زرهی اوکراین نابود شده است. اوکراین دارای ۸۰۲ تانک و ۳۴۹۸ فروند نفربر زرهی بوده در حالی که روسیه ۴۱۹ تانک و ۲۹۲۸ نفربر زرهی در جبهه دارد.

بر اساس سند تلفات، روسیه در دفاع هوایی و جت‌های جنگنده دست برتر را دارد.

این اطلاعات فاش‌شده همچنین نشان می‌دهد که واشنگتن از حملات اوکراین به خاک روسیه و حتی احتمالاً خود مسکو، به دلیل تأثیری که می‌تواند موضع‌گیری چین داشته باشد، نگران است.

بر اساس مجموعه‌ای از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، اگر اوکراین اماکن استراتژیک یا رهبران ارشد روسیه را هدف قرار دهد، پاسخ چین شدیدتر بوده و به احتمال زیاد، کم‌وکیف مواد ارسالی به روسیه را افزایش خواهد داد.