به گزارش اکوایران، مهمات توپخانه در یک گودال گلی کم‌عمق نگهداری می‌شدند که با یک برزنت پلاستیکی سیاه پوشانده شده بود. فقط ۱۴ گلوله باقی مانده که باعث شده است اوکراینی‌ها تا زمان رسیدن محموله جدید متحدین غربی خود، به هر روش ممکن، در مصرف مهمات صرفه‌جویی کنند.

به نوشته واشنگتن‌پست، قبلاً یگان توپخانه به همراه تیپ ۵۹ موتوری در شرق اوکراین، روزانه بیش از ۲۰ یا ۳۰ گلوله را با هویتزرهای دوران شوروی شلیک می‌کرد. در حال حاضر، آنها به تنها یک یا دو عدد شلیک می‌کنند.

مهماتی که بیش از یک سال مناطق اوکراین را مورد هدف قرار می‌دهد، اکنون به منبعی گران‌بها در جنگ توپخانه‌ای مسکو و کیف تبدیل شده است. اینکه کدام طرف مهمات و تسلیحات کمتری مصرف کند، می‌تواند تعیین‌کننده نتیجه جنگ باشد.

به گفته یک مقام نظامی اوکراینی، نیروهای کیف روزانه حدود ۷ هزار و ۷۰۰ گلوله یا هر ۶ ثانیه یک گلوله شلیک می‌کند. روسیه که با کمبود مهمات روبرو است، طبق برخی آمارها تا سه برابر بیشتر استفاده می‌کند.

برای همگام‌شدن با دشمن و حفظ مهمات، ارتش اوکراین اکنون در انتخاب اهداف، زدن تجهیزات را بر گروه‌های کوچک پیاده‌نظام اولویت می‌دهد. دقت بسیار مهم است زیرا از دست دادن هر هدف، به معنی از دست‌دادن یک گلوله است.

مدت‌ها است که توپخانه‌های دوران شوروی که اکثر تسلیحات اوکراینی‌ها را تشکیل می‌دهد، با کمبود مهمات روبرو است. این امر باعث شده است تا کیف به تسلیحات توپخانه‌ای غربی‌ها اتکا کند؛ زیرا آنها از گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری استفاده کرده که اوکراین تعداد بیشتری از آن‌ها را در اختیار دارد.

در حالی که کشورهای غربی در تلاش برای افزایش تولید مهمات ارسالی به کیف هستند، با سرعتی که اوکراین از ذخایر خود استفاده می‌کند، ممکن است به زودی با کمبود مواجه شود. در ماه فوریه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داد که نرخ فعلی مصرف مهمات اوکراین چندین برابر تولید فعلی کشورهای ناتو است.

کشورهایی که هنوز دارای گلوله‌های ۱۵۲ و ۱۲۲ میلی‌متری استاندارد دوران شوروی هستند، عمدتاً جمهوری‌های شوروی سابق بوده که بسیاری از آنها به دلیل روابط خود با روسیه، در فروش آن‌ها به اوکراین مردد هستند. برخی از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه که سال‌ها تسلیحات نظامی از روسیه وارد کرده‌اند نیز دارای برخی از این مهمات هستند. همچنین چند کشور سابق پیمان ورشو ظرفیت تولید این گلوله‌ها را دارند اما نه در مقیاس و سرعت مورد نیاز اوکراین در جنگ علیه روسیه.

معمولاً یک کشور ثالث و دوست اوکراین، گاهی از طریق یک دلال، مهمات را خریداری کرده و سپس آن‌ها را به صورت مخفیانه به اوکراین می‌فرستد تا از هرگونه پیامد سیاسی برای فروشنده جلوگیری کند. اغلب ممکن است گلوله‌های توپخانه که در چندین کشور تولید باشند که سربازان می‌تواند بر دقت شلیک اثر بگذارند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: دغدغه اصلی ما حفظ جریان مورد نیاز است. از زمان عضویت کشورهای سابق پیمان ورشو در ناتو، خطوط تولید مهمات کالیبر زمان شوروی منحل برچیده شدند. اکنون به شدت به این مهمات نیاز داریم؛ بنابراین سؤال این است که چگونه خطوط تولید آن را بازسازی کنیم.

یوری ساک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که بلغارستان، لهستان و اسلواکی قبلاً با راه‌اندازی این خطوط موافقت کرده‌اند. اما مشخص نیست تا زمان تولید و ارسال این مهمات به اوکراین چقدر طول بکشد.

ایالات متحده تلاش کرده است تمام محتوی تمام انبارهای دوران شوروی در جهان را جمع کند؛ اما ممکن است تحویل آنها ماه‌ها طول بکشد. روز سه‌شنبه، پنتاگون گفت که تعداد نامشخصی مهمات توپخانه، از جمله گلوله‌های ۱۲۲ میلی‌متری را به اوکراین خواهد فرستاد.

ممکن است اوکراینی‌ها مقداری مهمات را برای یک ضد حمله بهاری کنار گذاشته باشند. سربازان می‌گویند آنچه اکنون دارند فقط برای دفع حملات روزانه کافی است نه برای یک ضد حمله.

راب لی، تحلیلگر نظامی مؤسسه تحقیقات مؤسسه خارجی گفت که بعید می‌داند آمریکا و متحدین غربی اوکراین بتوانند مهمات بیشتری را قبل از حمله بهاری تأمین کنند. از طرفی ممکن است جریان ارسال منابع در پاییز و زمستان کند شده باشد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که چین در حال بررسی ارسال گلوله‌های ۱۲۲ و ۱۵۲ میلی‌متری به روسیه است. لی گفت که اگر این اتفاق می‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.

لی افزود: این جنگ در نهایت، یک نبرد توپخانه‌ای است، بنابراین هر طرفی که گلوله‌های بیشتری داشته باشد یا بتواند آن را بیشتر و سریع‌تر تولید کرده و آن را درست مصرف کند، مزیت بزرگی خواهد داشت.

مقامات اوکراینی می‌گویند که دشمن به طور فزاینده‌ای در مصرف شلیک‌های توپخانه‌ای محافظه‌کار شده است که می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مهمات آن باشد. در پست‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسان و سربازان ارتش روسیه از کمبود مهمات شاکی بوده‌اند.

ارتشبد الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفت که نیروهای روسی به شلیک در مناطق مهم ادامه می‌دهند، اما در جاهایی که حمله نمی‌کنند، محدودیت‌هایی در استفاده از توپخانه وجود دارد.

سیرسکی افزود: به همین دلیل، آنها از تانک‌هایشان در مواضع بسته استفاده می‌کنند. در واقع تانک‌ها جایگزین سیستم‌های توپخانه‌ای هستند.

اوکراینی‌ها همچنین تاکتیک‌های خلاقانه‌ای را برای صرفه‌جویی منابع خود پیش گرفته‌اند. در برخی موارد، سربازان مهمات منفجرنشده روس‌ها را به آزمایشگاه‌های مخفی شرق اوکراین برده و با احتیاط اجزای می‌کنند تا گلوله‌های جدیدی بسازند.

داوطلبان و سربازان با چاپگرهای سه‌بعدی مهمات کوچک و نسبتاً ارزانی می‌سازند که می‌توانند از هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب شوند.

اما در حالی که مهمات دست‌ساز می‌تواند جایگزین توپخانه برای بمباران یک تانک ساکن باشد، در دفع نیروهای مهاجم کارساز نخواهد بود.