به گزارش اکوایران؛ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی هرچند به لحاظ وزنی صادرات کالا رشد داشته، اما ارزش کالای صادراتی در نیمه نخست امسال کاهشی بوده که این میزان صادرات از حیث ارزش نسبت به سال گذشته 8.84 درصد کاهش داشته است. داده‌های اعلام شده شامل صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی بوده است.  

صادرات 1

عمده مقاصد صادراتی

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی کالاهای صادراتی ایران به چه کشورهای صادر شده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد سال گذشته «چین»، «عراق»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «هند»، «پاکستان»، «افغانستان»، «عمان»، «اندونزی» و «فدراسیون روسیه» عمده مقاصد صادراتی کشور بوده اند.

با توجه به آمار گمرک می‌توان گفت در بهار سال جاری صادرات به «چین» با رقمی بالغ بر 3میلیارد و 540 میلیون دلار صورت گرفته است، سهم این کشور از کل ارزش صادرات 28.4 درصد ثبت شده است، اما حجم صادرات به این کشور نیز برابر با 11 میلیون و 40 هزار تن بوده که این کشور را صدرنشین این بخش کرده است.  

با توجه به داده‌های اعلام شده «عراق» هم مانند چین به لحاظ حجم و ارزش جایگاه دوم را در سال گذشته به خود اختصاص داد. سهم صادرات به «عراق» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 18.8 درصد و مجموع صادرات به این کشور 2 میلیون و 350 میلیون دلار بوده است. اما حجم صادرات به این کشور نیز 7 میلیون تن برآورد می شود.

اما سهم «ترکیه» به عنوان سومین مقصد صادراتی کشور هم به لحاظ ارزش و هم وزن چند درصد بوده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که نزدیک به 14 درصد از ارزش  صادرات در بهار به ترکیه اختصاص داشت، مجموع صادرات به این کشور برابر با یک میلیارد و 730 میلیون دلار با حجم 4 میلیون تن بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده چهارمین مقصد صادراتی در بهار سال جاری به «امارات متحد عربی» است که سهمی 10.8 درصدی از صادرات را به خود اختصاص داده؛ صادرات ایران به امارات متحد عربی در این مدت به یک میلیارد و 340 میلیون دلار رسید.

براساس داده‌های اعلام شده پنجمین مقصد صادراتی ایران در سال گذشته «هند» بوده و این کشور با سهم صادراتی نزدیک به 4 درصدی داشت و رقم صادرات ایران به هند به 440 میلیون دلار بوده است.

باتوجه به داده های اعلام شده حجم صادرات «پاکستان» هم در این مدت به 490 میلیون دلار رسید و صادرات به «افغانستان» هم در بهار برابر با 390 میلیون دلار برآورده شده است. اما صادرات به «عمان» هم مدت زمان در بازه زمانی بررسی 270 میلیون دلار بوده و «اندونزی» هم وارداتی به ارزش 260 میلیون دلار از ایران داشته است، اما صادرات به «فدارسیون روسیه» هم در بهار به 210 میلیون دلار رسید.