به گزارش‌ اکوایران؛ ممنوعیت ورود لوازم‌خانگی به کشور موجب شد‌، تا شاهد افزایش عجیب عرضه این اقلام کالاها به صورت قاچاق در بازار باشیم، بطوریکه دسترسی متقاضیان برای این نوع کالا شاید سخت و گران‌ شد، اما غیر ممکن نشد. با این شرایط طی ماه‌های اخیر ستاد مباره با قاچاق کالا و ارز رصد انبار کالاها را دستور کار قرار داد و پس از جمع آوری پوشاک قاچاق در سطح بازار، طی روزهای اخیر شاهد بازرسی از انبارهای تهران بودیم که به واسطه آن تا امروز و براساس داده‌های اعلام شده از سوی این ستاد هزار و 650 میلیارد تومان کالای قاچاق که شامل لوازم خانگی می‌شود کشف شده است.  

طبق ماده ۶ مکرر ۲ قانون اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۴۰۰، ورود کالا به انبارها و مراکز نگهداری کالا و خروج کالا از آنها بدون قبض و حواله انبار موضوع این ماده، مستوجب محکومیت نگهداری کننده به جریمه نقدی می‌شود و با این شرایط کلیه انبارداران و نگهداران کالا اعم از تولیدی و توزیعی باید اقدام به ثبت ورودی، خروجی کالا و صدور حواله انبار کرده و سهل انگاری دراین امر موجب تشکیل پرونده‌های سنگین تخلفات در محاکم قضایی خواهد شد. این قانون برای جلوگیری از انبار کالای قاچاق در انبارهای کشور مصوب شد و با این شرایط پس از تصویب آن رصد مراکز نگهداری کالا تشدید شد.

در این خصوص ‌حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در روز‌های اخیر، طرح بازرسی انبار‌های منطقه شورآباد تهران، اجرا شد که تاکنون نزدیک به هزار و 650 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و ضبط شده است. به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های گذشته، ستاد با همراهی دستگاه‌های مختلف، به‌صورت جدی در زمینه عرضه پوشاک قاچاق ورود کرده و بخشی از برند‌های تجاری قاچاق از سطح بازار جمع‌آوری شد، بطوریکه این برخوردها باعث شد تا حجم پوشاک قاچاق در کشور به 1.8 میلیارد دلار کاهش یابد.

دهقانی‌نیا در یک برنامه رادیویی، با اشاره به اجرای طرح پایش انبار‌ها در روز‌های اخیر گفت: بعد اجرای این طرح در انبار‌های منطقه شورآباد تهران، نزدیک به هزار و 650 میلیارد تومان کالای قاچاق که عمده آن لوازم‌خانگی بود، کشف و ضبط شد. این طرح به‌صورت مستمر اجرا خواهد شد و فقط محدود به گلوگاه انبار نیست و سطح عرضه را نیز شامل می‌شود.

  اولین قانون مبارزه با قاچاق در سال 1312 وضع شد و این قانون به مدت 62 سال مسکوت ماند؛ در سال 1374 نیز قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد که در رابطه‌ با نحوه اعمال تعزیرات حکومتی بود؛ اما با تصویب این قانون نیز اتفاق خاص و جدیدی در زمینه مبارزه با قاچاق رخ نداد. از سال 1374 تا سال 1392 نیز قانون جدیدی در خصوص قاچاق تصویب نشد و تصویب اولین قانون جامع در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به انتهای سال 1392 باز می‌گردد. به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 1394 و 1397 نیز، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفت و نهایتا این قانون با آخرین اصلاحات در بهمن‌ماه سال 1400 مواجه شد.

به گفته دهقانی‌نیا ، محکومیت‌های ریالی در حوزه مقابله با قاچاق در سال گذشته، 100 درصد افزایش داشته است و از 12295 میلیارد تومان به 24500 میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین افزایش 76 درصدی در وصول جرائم داشته‌ایم  و میزان آن از 1343 میلیارد تومان به 2365 میلیارد تومان رسیده است.