به گزارش اکوایران، از 17 اردیبهشت ماه تاکنون هیچ کدام از سیاستگذاران حوزه کشاورزی به درخواست گندمکاران مبنی بر تغییر «قیمت خرید تضمینی» گندم پاسخ روشنی نداده‌اند. فقط هر کدام یعنی سرپرست وقت و وزیر فعلی در دوره‌ای به کشاورزان وعده اصلاح قیمت گندم را دادند.

آخرین وعده را محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی فعلی داد. طبق اظهارات هفته گذشته عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران قرار بود، در دوشنبه 19 تیر شورای قیمت‌گذاری درباره اصلاح قیمت گندم تصمیم گیری کند.

به گفته او، با توجه به بررسی و آنالیز هزینه‌های تولید، نرخ منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزارتومان است که با تشکیل جلسه شورا قرار است درخواست کشاورزان تعیین و تکلیف شود.

اولین اعتراض گندمکاران

آخرین روز فروردین امسال، بهادری جهرمی  سخنگوی دولت  اعلام می‌کند که دولت قیمت هر کیلوگرم گندم را 15 هزار تومان تصویب کرده است. این تصمیم با اعتراض گندمکاران مواجه شد. همان زمان عطاءالله هاشمی ، رئیس بنیاد گندم‌کاران نسبت به این موضوع اعتراض می‌کند و می‌گوید: قیمت پیشنهادی ما 17 هزار تومان بود و نمایندگان مجلس نیز این رقم را تایید کرده بودند. پس از این اظهارات، برخی مقامات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوهای جداگانه با رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قیمت 15 هزار تومانی گندم قطعی نیست و به‌زودی این نرخ در شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی بررسی می‌شود.

در نهایت پس از 50 روز انتظار کشاورزان، در روز 17 اردیبهشت، قیمت مصوب شورای قیمت‌گذاری اعلام می‌شود. این شورا نرخ مصوب خرید تضمینی گندم را همان قیمت 15 هزار تومانیِ جهرمی اعلام می‌کند.

نامه گندمکاران 

به دنبال این اتفاق اولین اعتراضات گندمکاران شکل می‌گیرید. آنها وقتی دیدند وزیر کشاورزی وقت اعتنایی به اعتراضات آنها نمی‌کند . در 23 اردیبهشت نامه‌ای خطاب به رهبری نوشتند و خواهان ورود دفتر رهبری به این موضوع شدند.

 آنها در این نامه نوشتند :«از مهر ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون با افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر نهاده‌ها، ماشین‌آلات، دستمزدها، خدمات، حمل و نقل و… در بخش کشاورزی با رشد ۵۰ تا ۱۳۰ درصد مواجه شدند.»

آنها همان زمان اعلام می‌کنند : «برای اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و به سمت خوراک دام و طیور یا احتکار توسط دلالان و همچنین خدای ناخواسته قاچاق به کشورهای همسایه اتفاق نیفتد، تقاضای تشکیل جلسه شورا جهت تجدیدنظر نرخ بر اساس فرآیند مطرح در قانون را دارند.»

کشاورزان تاکید می‌کنند: «با وجود اینکه در بسیاری از استان‌های کشور گندم در حال برداشت است اما جلسه‌ای از طرف سرپرست جهاد کشاورزی برای اصلاح قیمت نرخ خرید تضمینی باحضور سایر اعضا شورای قیمت گذاری و نمایندگان ناظر آن در مجلس برگزار نشده است.»

حدود 7 روز پس از اینکه  کشاورزان گندمکار در اعتراض به قیمت تضمینی اعلام شده از سوی شورای قیمت‌گذاری به رهبری نامه نوشتند؛ ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت از وزارت جهادکشاورزی خواست به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گندم‌کاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین‌شده بدهند. موضوعی که آقامیری سرپرست وقت وزارت جهادکشاورزی آن را پیگیری نکرد.

طلب  گندمکاران از دولت

 اگرچه کشاورزان به دنبال این هستند که قیمت گندم 17 هزار تومان شود. اما دولت هم اکنون ناتوان از  پرداخت گندم های خریداری شده به نرخ 15 هزار تومان است.

طبق داده های رسمی دولت تا پایان روز 19 خرداد 47 درصد طلب گندمگاران را نپرداخته است. در این مدت شرکت بازرگانی دولتی بیش از 6 میلیون تن گندم یعنی نیمی از گندم مورد نیاز کشور را از گندمکاران خریداری کرده است.