به گزارش اکوایران؛ اعلام خبر  رسوب 500 هزار تن برنج در استان‌های شمالی کشور،  موجب شد تا معاون اول رییس جمهور نیمه اول خرداد ماه طی دستورالعملی با قید فوریت وزارتخانه‌های «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم»، «تحقیقات و فناوری» را ملزم به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان کند. الزامی که با اعلام آن معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی بر این نکته تاکید کرد که بودجه در نظر گرفته شده کفاف خرید برنج‌های رسوب کرده را نمی‌دهد. به گفته علایی مقدم براساس پیش‌بینی صورت گرفته برای خرید برنج استان‌های شمالی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است که این سرمایه برای خرید ۵۰۰ هزار تن برنج دپو شده استان‌های شمالی کشور ب امکان پذیر نیست. با توجه به کمبود بودجه در نظر گرفته شده مشخص نیست که در طرح جدید که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده آیا بودجه مازاد برای خرید برنج‌های رسوب کرده در نظر گرفته شده است؟

 حال در این خصوص محمدعلی نوبخت وزیر جهاد کشاورزی در سفر یکروزه به استان گیلان و در شورای کشاورزی استان، گفته است، بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور را استان های شمالی تولید می‌کنند. این استان‌ها دارای اهمیت، ظرفیت، پتانسیل و استعداد قابل ملاحظه‌ای در کشور بوده و در تامین غذای سالم و ایجاد امنیت غذایی نقش موثری را ایفا می‌کنند.

به گفته نوبخت، خرید برنج پرمحصول آغاز شده و در گام دوم طی هفته آینده خرید برنج «هاشمی» و «طارم» توسط زنجیره ها و بازرگانان انجام می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، استان گیلان ۳۵ درصد برنج کشور را تامین می‌کند، همچنین ۳۰درصد اشتغال مردم استان در بخش کشاورزی بوده و ۸۰درصد مساحت این استان به فعالیت های بخش های مختلف کشاورزی اختصاص دارد.

از سوی دیگر وی بر لزوم توجه به تولید داخل اشاره و یادآور شد: برنامه اصلی تامین کالا برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران باید نگاه بر حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی باشد، مسیر تنظیم بازار از تولید داخل خواهد بود و قول خواهیم داد که در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها این مهم را در دستور کار قرار دهیم.