به گزارش اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان دهنده آن است روند واردات گندم به لحاظ حجمی و ارزشی در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به نصف رسیده و با توجه به اعمال مجدد محدودیت‌های صادراتی برای اوکراین پیش‌بینی می‌شود جبران کاهش واردات کمی مشکل باشد. اوکراین در کنار روسیه یکی از تامین‌کنندگان اصلی گندم و غلات در دنیا محسوب می‌شود و پس از اینکه روسیه اعلام کرد، توافق صادرات غلات اوکراین، معروف به طرح «دریای سیاه» را برای سال جدید تمدید نخواهد کرد، قیمت هر بوشل گندم بیش از 8 دلار گران شد و با این شرایط انتظار می رود گندم وارداتی مورد نیاز کشور امسال گرانتر از سال گذشته تامین شود.  

در این خصوص دو روز پس از اعمال توقف توافق صادرات غلات از اوکراین،  سازمان تجارت جهانی از کشورها خواست که صادرات مواد غذایی را در پی خروج روسیه از توافقی که اجازه ارسال غلات از بنادر اوکراین را می داد محدود نکنند. مدیر کل سازمان تجارت جهانی به ابراز نگرانی کرده که برخی از دولت‌ها به دلیل ترس از بحران غدایی و افزایش قیمت‌ها‌، ذخایر خود را نگهدارند. اقدامی که می‌تواند مشکلاتی را در روند صادرات گندم و غلات به وجود آورد. اتحادیه اروپا به دنبال انتقال غلات بیشتر اوکراین از طریق جاده و راه‌آهن است.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیاز کشور حداکثر 12 میلیون تن است. با توجه به آمار اعلام شده نیاز صنف و صنعت یک میلیون و 500 هزار تن گندم، بذر یک میلیون و 200 هزار تن و خباری به 8 میلیون و 300 هزار تن گندم نیاز دارند از سوی دیگر یک میلیون دیگر هم باید ذخیره در کشور داشته باشیم؛‌ براساس آمار سال گذشته چهار و نیم میلیون تن گندم وارد کشور شده است که با این شرایط می‌توان گفت خرید داخلی 7 میلیون و 500 هزار تن بوده و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.  

گندم دو

بررسی روند واردات گندم در بهار

ارزیابی روند ماهانه واردات گندم در بهار سال جاری در با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد واردات هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی نصف شده است. براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک ارزش واردت گندم در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 51 درصدی و به لحاظ وزنی هم کاهش 54 درصدی داشته است.

طبق آمارهای گمرک در بهار سال جاری حجم گندم وارداتی از 8 کشور «فدراسیون روسیه»،‌ «سنگاپور»، «انگلستان» ، «امارات متحده عربی»، «هلند»، «هنگ کنگ»‌، «قزاقستان» و «تیمور»  برابر با 790 هزار تن بوده و حجم ارزشی واردات گندم هم با کاهش به 349 میلیون دلار رسید.

با توجه به داده‌های گمرک در این مدت گران‌ترین گندم از «فدراسیون روسیه» وارد کشور شده است. با توجه به آمار گمرک ارزش گندم وارداتی از این کشور برابر با  222 میلیون دلار بوده است که بیشترین ارزش را نسبت به سایر کشورها داشته است، حجم واردات گندم از این کشور هم برابر با 551 هزار تن بوده است. از سوی دیگر در این مدت 81 میلیون دلار گندم به حجم 154 میلیون تن از «سنگاپور» وارد کشور شده است، اما انگستان سومین کشور واردکننده گندم به کشور محسوب می شود،‌ ارزش گندم وارداتی از این کشور برابر با 69 میلیون دلار بوده است.

گندم یک