به گزارش اکوایران؛ رشد تولید در برخی صنایع به شدت به بازار صادراتی وابسته است. از این رو تغییرات فرآیندها و رویه‌های صادراتی و گسترده یا محدود شدن بازار صادراتی یکی از عواملی است که بخشی از تغییرات در تولید را توضیح می‌دهد.

بررسی وضعیت تولید دو گروه نشان می‌دهد از آبان ماه سال 1399 تا خرداد ۱۴۰۱ برخلاف دوره قبلی رشد تولید صنایع صادرات محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌تر بوده است. البته این اختلاف از خردادماه به بعد کمتر شد و در تیر ماه رشد تولید هر دو گروه تقریبا برابر شده است. بطوریکه در مرداد تا مهرماه بعد از ۲۲ ماه رشد شاخص تولید شرکت‌های صادراتی بیشتر از سایر شرکت‌ها شد. اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اختلاف رشد این دو گروه بسیار کم شد و از اردیبهشت سال جاری شاهد تعمیق اختلاف رشد این دو گروه بودیم، بطوریکه رشد تولید شرکت‌های صادرات محور منفی شد و رشد شرکت‌های کمتر متکی به صادرات مثبت ارزیابی شد. ارزیابی نمودار واحدهای تولیدی نشان می‌دهد صنایعی که وابستگی کمی به صنایع صادرات محور دارند در خرداد ماه با رشد قابل توجهی توانستند از صنایعی که به صادرات وابستگی شدیدی دارند عبور کنند.

 به‌منظور بررسی اثر صادرات بر رشد تولید، شرکت‌ها بر اساس درجه صادرات محوری به دو گروه تقسیم شده است (ملاک در اینجا درصد محصول صادراتی به کل فروش در هر شرکت بوده است). قسمت‌های هاشور کمرنگ‌خورده دوره‌هایی را مشخص می‌کند که رشد تولید در شرکت های صادرات محور پایین‌تر از سایر شرکت های با وابستگی کمتر به صادرات بوده است و در آن دوره‌ها موانع صادراتی مانع بالقوه رشد تولید به‌حساب می‌آید و دوره‌هایی که هاشور پررنگ خورده اثر محدودیت صادرات عمیق‌تر است )همبستگی منفی بین وابستگی به صادرات و رشد بیشتر است.)

Capture