به گزارش اکوایران؛ با این شرایط داد‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که واردات برنج نه تنها به لحاظ حجم بلکه به لحاظ ارزش هم کاهش 49 درصدی داشته است، ارزش واردات برنج در ۴ ماهه سال جاری حدود ۶۰۱ میلیون دلار بوده است.

ممنوعیت واردات برنج هرچند می‌تواند به سود تولیدکنندگان داخلی تمام شود، اما با توجه به ممنوعیت صادرات برنج از سوی هند که بزرگترین صادرکننده برنج در دنیا محسوب می‌شود به همراه ممنوعیتی که روسیه در نظر گرفته است، این سوال مطرح می شود که آیا در ماه‌های آینده بازار برنج باز شکل افزایشی به خود خواهد گرفت؟

اعمال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت (ابتدای مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه) یکی از دلایلی است که می‌توان کاهش واردات برنج به لحاظ حجم و ارزش را به آن نسبت داد. براساس بند ۸ فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات کشور، واردات و ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از ابتدای مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است، اما در اجرای مصوبات سی‌امین جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، این ممنوعیت از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای سال ۱۴۰۱ لغو شده بود که این امر موجب شد تا شاهد افت واردات در سال جاری نسبت به سال قبل باشیم.

براساس مقرراتی که در سال جاری برای واردات برنج در نظر گرفته شده است این گزارش تا ۴ مرداد را ۶۳ هزار تن برنج در مرحله ترخیص قرار گرفته اند و با وجود اینکه تشریفات ترخیص این میزان برنج در گمرکات در حال انجام است اما با توجه به قانون تا پایان آبان ماه اجازه خروج از گمرک برای این میزان برنج صادر نخواهد شد مگر اینکه همانند سال قبل مصوبه یا ابلاغیه جدید به گمرک ارسال شود.

براساس این گزارش در ۱۲ ماهه سال گذشته در مجموع یک میلیون و ۷۷۹ هزار تن برنج به ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن ۱۰۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹۲ درصد افزایش داشت .

رسوب برنج تولید داخل در شمال کشور یکی از دلایلی است که موجب شد تا در سال جاری روند واردات برنج در فصل برداشت سخت‌تر از سال قبل شود. براساس آمار گمرک در حال حاضر 500 تن برنج در شمال کشور رسوب کرده است و خرید آنها مشکلاتی را برای دولت به همراه داشته است، بطوریکه دولت برای خرید این میزان برنج در ابتدای امر برخی نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها را ملزم به خرید برنج مازاد کشاورزان کرد و در نهایت واردات برنج را مشروط به خرید برنج تولید داخل کرد، شروطی که اجرای آن شاید بتواند قیمت برنج ایرانی را در بازار داخلی کاهشی کند.