به گزارش اکوایران؛‌ خرید سراسری گندم از کشاورزان از ابتدای فروردین 1402 آغاز شد و براساس آمار منتشرشده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران تا هفته دوم خردادماه ۹ میلیون و ۴۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۳۵ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

براساس اعلام وزارت جهادکشاوزی، قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری 11 هزار و 500 تومان و یارانه کاشت یعنی تامین بخشی از هزینه‌های کود و بذر نیز هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای ارتقا و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان مقرر شد تا 2 هزار تومان نیز به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» پرداخت شود.

به گفته سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید تضمینی گندم تا نیمه نخست مردادماه سال گذشته، ۴ میلیون و ۶۲۴ هزار تن بود که در سال جاری به ۶ میلیون و ۴۰ هزار تن رسیده است، بیان کرد: امسال با رشدی بالغ بر ۳۶ و نیم درصد، تاکنون ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار تن بیشتر از سال گذشته گندم خریداری شده است.

اما بیشترین خرید از چه استان‌هایی صورت گرفته است؟ ارزیابی صورت گرفته نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۵۳ درصد از کل گندم‌های خریداری شده از کشاورزان ۵ استان تحویل گرفته شده که شامل استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۹هزار تن، فارس با ۹۹۳ هزارتن، کردستان با ۸۱۹ هزارتن، کرمانشاه با ۷۵۰ هزارتن و گلستان با ۵۵۴ هزار تن، بیشترین میزان خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

thum-1b573c2bfebe75d754b-Untitled-2_36982