به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده نشان از آن دارد که استان «خوزستان» با خرید یک میلیون و 720 هزار تن و «فارس» با خرید یک میلیون تن گندم توانستند رتبه‌های اول و دوم خرید گندم در سال جاری را به خود اختصاص دهند. اما در جایگاه بعدی استان‌های «کردستان» با خرید ۹۸۷ هزار تن و «کرمانشاه» با خرید ۷۸۶ هزار تن گندم در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. براساس داده‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی 46.5 درصد از کل گندم کشور از این 4 استان خریداری شده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده این پرسش مطرح می شود که در جایگاه بعدی چه استان‌هایی قرار دارند؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که جایگاه بعدی خرید گندم به استان‌های «آذربایجان غربی» با خرید ۵۷۰ هزار تن، «گلستان» با خرید ۵۵۵ هزار تن و «لرستان» با خرید ۴۶۶ هزار تن گندم قرار دارند و از هر یک از ۵ استان همدان، خراسان رضوی، زنجان، آذربایجان شرقی و ایلام نیز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است.

به گفته سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید گندم از «استان فارس» از مرز یک میلیون تن تاکنون عبور کرده و مقایسه روند خرید گندم در سال جاری در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد  میزان خرید گندم از کشاورزان این استان در سال جاری به بیش از دو برابر (۱۰۵ درصد) رسیده است.

 با توجه به خرید گندم در بازه زمانی مورد بررسی این پرسش مطرح می‌شود که ارزش کل گندم‌های خریداری شده چه میزان بوده است. براساس این گزارش تا این تاریخ بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان گندم خریداری شده که از مطالبات کشاورزان ۱۰ استان بین ۷۰ تا ۹۵ درصد و مطالبات کشاورزان ۷ استان دیگر نیز بین ۵۰ تا ۶۹ درصد پرداخت شده است.