به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ صورت گرفته نشان می‌دهد دربازه زمانی مورد بررسی 46 درصد از گندم خریداری شده از چهار استان‌خوزستان، کردستان، فارس و کرمانشاه صورت گرفته است. براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی از فروردین سال جاری تا  امروز ۹ میلیون و 870 هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه رشدی 42 درصدی داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده استان‌ بوشهر با ۴۷۵ بیشترین رشد خرید تضمینی گندم را در بازه زمانی مورد بررسی به خود اختصاص داد و پس از آن یزد با 463، کهگیلویه و بویراحمد با 140، اصفهان با 114، البرز با 112، فارس با 104، چهارمحال و بختیاری با 89، ایلام با 83، لرستان با 80 و سیستان و بلوچستان با 79 درصد از بالاترین رشد خرید تضمینی این محصول در سال جاری، نسبت به سال گذشته برخوردار بوده‌اند.

با توجه به رشد خرید تضمینی گندم این پرسش مطرح می‌شود که تاکنون چه میزان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است؟ براساس گزارش منتشر شده تاکنون62 هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده که به عبارتی، 42 درصد از پول گندم‌های خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده و با دستور رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، باقی‌مانده پول گندمکاران از محل تبصره ۱۴ به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به رشد 3 برابری قیمت خرید تضمینی گندم در 3 سال اخیر، عنوان کرد: در سال1400، میزان پول گندم‌های خریداری شده، 22 هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ با رشدی مطلوب به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید اما در سال جاری، این مبلغ از 150 هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت.

راد با بیان اینکه 8 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران از محل منابع تسهیلات بانکی، تأمین و به‌ زودی به این عزیزان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تأخیر در پرداخت پول گندمکاران در تمامی سال‌ها وجود داشته است و ما نیز به صورت تمام‌وقت، پیگیر تامین مابقی طلب گندمکاران هستیم تا باقی‌مانده پول گندمکاران پرداخت شود.