به گزارش اکوایران؛ براساس این لایحه ارزش کل واردات این اقلام برای کولبران و ملونان معادل ۱۰ درصد واردات سال قبل لحاظ شده است، با توجه به واردات ۶۰ میلیارد دلاری داشتیم که در سال قبل داشته‌ایم می‌توان گفت ۱۰ درصد آن یعنی ۶ میلیارد دلار سقف عملیاتی است که بر اساس این لایحه برای واردات کالا از طریق مرزنشینان در نظر گرفته شده است.

دوفوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۱ به تصویب رسیده بود و کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و امروز تصویب شد.

واردات کالا از طریق کولبران و ملونان (ته‌لنجی) یکی از مشکلاتی که به دلیل مشخص نبودن مسیر آن همواره برای مرزنشینان چالش برانگیز بود با این شرایط می‌توان گفت که با تصویب این لایحه زمینه ساماندهی واردات کالا فراهم خواهد شد.  

محمد رضوانی‌فر رییس کل گمرک ایران در دفاع از این طرح در مجلس گفت: لایحه ساماندهی تجارت مرزی به رونق مناطق مرزی، شفافیت، قابلیت رصد کردن واردات و حتی کنترل آن در عرضه کمک می کند.

وی افزود: نکته دیگر این لایحه ثبت ارزش کل واردات این اقلام است که در این لایحه معادل ۱۰ درصد واردات سال قبل لحاظ شده است.

رضوانی فر ادامه داد: نکته سوم در این لایحه این است که پیش بینی شده که ثبت آماری، اخذ شناسه کالا، شناسه رهگیری و ثبت در سامانه انبارها صورت گیرد که این کار به شفافیت، کاهش پرونده های قاچاق و قابلیت رصد کالا در مسیر ورود تا عرضه به شدت کمک می‌کند.

همچنین نکته دیگری که در این لایحه وجود دارد این است که پس از سال پنجم این لایحه، این امکان برای تولید کنندگان و اصناف مرزی به وجود خواهد آمد تا ۳۰ درصد از تخفیف حقوق ورودی و عوارض برخوردار شوند که این امتیاز ویژه ای است که حتی تا پایان سال پنجم وجود خواهد داشت.

به گفته رییس کل گمرک ایران؛ اعمال پلکانی حقوق گمرکی به صورت تدریجی مبادلات مرزی و غیر مرزی غیر شفاف و غیر ساختار غیر رسمی را به مبادی کاملا رسمی هدایت می‌کند.

رضوانی فر با اشاره به اینکه نکته دیگری که از برجستگی‌های این لایحه می باشد این است که پیش بینی شده تمامی درآمدهای مالیاتی و گمرکی حاصل از این لایحه بر اساس نسبت مشخص شده صرف معیشت، توسعه زیر ساخت ها، بازسازی و نوسازی بنادر و گمرکات مناطق مرزنشین شود.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با بیان این که با حرکت از مبادلات غیر رسمی به مبادلات کاملا رسمی و مبتنی بر تجارت ساختارمند و شفاف این امکان بوجود خواهد آمد که مقوله انسداد مرزهای غیر مجاز بنادر غیر مجاز بصورت کامل قابلیت اجرا پیدا کند، افزود: این لایحه پیش بینی شده امکان آمایش و ساماندهی در بازارچه‌های مرزی بر اساس یافته ها و مسیری که در این لایحه پیش بینی شده فراهم می شود که آن هم به شکل معنا داری کمک خواهد کرد که با محوریت توسعه صادرات بازارچه های مرزی کشورمان، بازارچه ها ساماندهی شوند.