به گزارش اکوایران، سال قبل بود که وزارت جهادکشاورزی تصمیم گرفت در زمان برداشت برنج واردات آن را آزاد کند، آن هم به بهانه حمایت از مصرف کنندگان؛ همین تصمیم به باور کشاورزان باعث بهم خوردن بازار برنج شد. بهم ریختگی که کماکان ادامه دارد.

البته از دید برخی دیگر از  فعالان صنعت این بهم ریختگی به دو سال قبل و آن هم باز به تصمیم نادرست وزیر وقت جهادکشاورزی  بر می‌گرده؛ یعنی زمانی که از ورود برنج خارجی به بهانه حمایت از تولید جلوگیری شد.  محدودیتی که بازار  را با کمبود مواجه کرد. همین کمبود برنج در سال 1400 باعث شد قیمت برنج خارجی و به تبع آن برنج ایرانی سر به فلک بگذارد. 

دولت این بار برای کنترل قیمت، دستور وارداتی بیش از نرم سالانه را داد. برهمین اساس سال 1401،  یک میلیون و 700 و به تعبیری یک میلیون 800 تن برنج وارداتی بازار را اشباع کرد. در مقابل برنج کشاورزان  روی دست آنها ماند. چون قیمت آن به دلیل تصمیم مقامات دولتی رشد کرده بود و برنج‌کاران دیگر حاضر نبودند آن را ارزانتر از سال 1400 عرضه کنند.  برای همین هنوز بخشی از برنج پارسالِ کشاورزان در انبارهای آنها مانده است و الان برنج با قیمت ارزان‌تر از قبل به فروش می‌رود.

درحال حاضر  برنج دم لول یا همان برنج الک نشده ای امسال که پر از  برنج ریز  است، 60 هزار تومان به فروش می‌رود. برنج های یک الک و دو الک هم بین 60 هزار تومان تا 85 هزار  تومان است. درحال حاضر برنج دو الک که دیگر خرده برنج ندارد و برنج مرغوب به شمار می آید 85 هزار تومان به فروش می‌رود.

البته از دید برخی تامین کنندگان برنج از جمله مسیح کشاورز دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج این قیمت منطقی است و اعتراض کشاورزان منطقی نیست.

اعتراض نمایندگان

در کنار اعتراض کشاورزان برخی نمایندگان آنها در مجلس نیز  نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دراین باره گفت: قیمتی که با آن محصولات کشاورزان برنجکار را خریداری می‌کنند در مقایسه با هزینه کشت قابل قبول نیست و کشاورزان از این روند رضایت ندارند.

به نقل از خانه ملت او در خصوص خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان استان مازندران، گفت: روند خرید برنج از کشاورزان به کندی و با قیمت نامناسب در حال اجرا است و کشاورزان رضایت ندارند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس با اشاره به اینکه برنج پُرمحصول مشتری زیادی ندارد، ادامه داد: با توجه به عرضه محصولات برداشت شده جدید در  بازار با انباشت در انبارها را مواجه هستیم و این مسئله به کاهش قیمت برنج در بازار منجر شده است که با توجه به هزینه کشت بالا زیان کشاورزان را به همراه دارد. 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر حداکثر قیمت برنج پر محصول 40 هزار تومان و برنج مرغوب با قیمت حدود 55 تا 60 هزار تومان خریداری می‌شود، گفت: قیمتی که با آن محصولات کشاورزان برنجکار را خریداری می‌کنند در مقایسه با هزینه کشت قابل قبول نیست و کشاورزان از این روند رضایت ندارند.