به گزارش اکوایران؛ همسایگی ایران با عراق و داشتن مناسبات سیاسی و تجاری میان دو کشور امتیاز بزرگی برای شرکت‌های ایرانی محسوب می ‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند درکنار استفاده از ظرفیت‌های در تامین مواد و مصالح و تجهیزات مورد نیاز ساختمانی، شرکت های خدمات فنی و مهندسی که مجری پروژه های مورد نیاز بخش دولتی و یا بخش خصوصی هستند را هم در این میدان رقابت یاری دهند و به این طریق بتوانند بهترین سهم را بازسازی عراق به دست آورند.

نمایشگاه های بین‌المللی اقلیم کردستان یکی از مسیرهای است که ‌می‌تواند شرکت‌های ایرانی در معرفی توانمدی‌ها یاری کند. عبدالامیر ربیهاوی، رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق در این خصوص به این نکته اشاره می‌کند که حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی اقلیم کردستان این امکان را به وجود می‌آورد تا شرکت‌های ایرانی بتوانند توانمندی خود به بخش دولتی میزبان و سایر شرکت های رقیب معرفی کنند. از سوی دیگر  تشکیل پاویون با هدف اعلام آمادگی شرکت‌ها‌ی‌ ایرانی و آمادگی رقابت با سایر شرکت‌های خارجی در کشور میزبان صورت گرفته است.

علاوه بر مزایای مذکور که ایجاد پاویون ایران برای شرکت‌‌های ایرانی به همراه خواهد داشت، عبدالامیر ربیهاوی در عراق معتقد است که دستیابی به این دو هدف موجب صادرات کالا، صادرات خدمات فنی و مهندسی، دسترسی به اطلاعات شرکت های رقیب، توجه بخش دولتی به توانمندی های ایران، ایجاد راهکارهای دسترسی به صادرات مجدد به سایر کشورها را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر زمینه سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت های بومی، انتقال تکنولوژی و آشنایی با تولیدات سایر کشورها را موجب می‌شود.

به گفته رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق، عراق کشوری در حال بازسازی  و نوسازی است. شرکت های ایرانی با توجه به ظرفیت خود در دو بخش در این نمایشگاه‌ها شرکت می کنند. شرکت های تأمین کننده مواد و مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز ساختمانی؛ شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی که مجری پروژه‌های مورد نیاز بخش دولتی و یا بخش خصوصی هستند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در اقلیم کردستان شرکت‌های ترک از شرکت‌های ایرانی به دلیل داشتن مزیت‌های نسبی متفاوت، حضور موفق‌تری داشته اند. عاملی که موجب شده تا رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق در این خصوص به این نکته اشاره کند که نیاز است که شرکت های ایرانی با حمایت بخش دولت و با گذشت از موانع تحریمی حضوری قوی تر در پروژه های متعدد خدمات فنی و مهندسی عراق داشته باشند.