به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران نشان‌ می‌دهد از مجموع ۱۰ میلیون و ۲۳۶ هزار تن گندم خریداری شده در کشور تا امروز بیشترین سهم گندم خریداری شده به استان خوزستان با سهم حدود ۱۷ درصدی اختصاص داشته است، در جایگاه بعد هم استان کردستان با سهم بیش از ۱۱ درصد قرار دارد و ۱۰ درصد گندم خریداری شده هم از استان فارس تحویل گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، بعد از این سه استان که سهم هر یک از آن‌ها در خرید گندم کشور بالای ۱۰ درصد برآورد شده است. در این بازه زمانی مورد بررسی 4 استان هر یک سهمی ۵ تا ۱۰ درصدی در خرید گندم کشور داشته‌اند؛ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد سهم استان‌های کرمانشاه ۸ درصد، آذربایجان غربی 6.5 درصد، گلستان 5.5 درصد و لرستان ۵ درصد گندم خریداری شده بوده است.

از سوی دیگر در این بازه زمانی نشان می‌دهد 4 استان نیز از سهم ۴ درصدی در خرید گندم کشور داشتند که به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی بیش از ۴ درصد، همدان و زنجان هر یک ۴ درصد و خراسان رضوی حدود ۴ درصد است.

این گزارش‌ همچنین حاکی است، ۵ استان کشور دارای سهم ۲ تا ۴ درصدی در خرید گندم کشور هستند که شامل استان‌های ایلام بیش از ۳ درصد، اردبیل بیش از ۲ و نیم درصد، مرکزی و کرمان هر یک ۲ و نیم درصد و قزوین حدود ۲ درصد است.