به گزارش اکوایران؛ خرید گندم از گندمکاران از فرودین سال جاری آغاز شد و براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران تا امروز مجموع پرداخت پول خرید گندم به کشاورزان به ۸۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان رسید که بیش از ۵۸ درصد از کل مطالبات گندمکاران کشور را شامل می‌شود.

با توجه به آخرین پرداختی صورت گرفته،‌ حجم پرداختی به گندمکاران به ۸۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان رسید و بیش از 58 درصد از مطالبات این بخش را شامل‌ می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این خصوص از پرداخت ۱۶ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران در سه روز گذشته خبر داد و عنوان کرد با واریز این مبلغ، مجموع پرداخت پول خرید گندم به کشاورزان به ۸۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان رسید که بیش از ۵۸ درصد از کل مطالبات این عزیزان را شامل می‌شود. با این شرایط به گفته سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران مطالبات کشاورزان نیمی از استان‌ها بین ۷۲ تا ۹۶ درصد و مطالبات کشاورزان سایر استان‌ها نیز بین ۳۱ تا ۷۱ پرداخت شده و پیگیری پرداخت باقی‌مانده مطالبات سایر گندمکاران در جریان است.

استان‌های پیشتاز در خرید گندم  

با توجه به داده‌های اعلام شده این پرسش مطرح می‌شود که در بازه زمانی مورد بررسی چه میزان گندم از سوی گندمکاران خریداری شده است؟ آمار اعلام شده نشان می‌دهد از فروردین سال جاری تا امروز ۱۰ میلیون و ۹۵ هزار تن گندم در قالب ۲ میلیون و ۲ هزار محموله از کشاورزان کشور خریداری شده است، به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید گندم تا سوم شهریور ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۳ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

براساس ارزیابی صورت گرفته در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین خرید از سوی استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه و آذربایجان غربی صورت گرفته به طوری که این استان‌ها پیشتازان خرید گندم در کشور محسوب می‌شوند.