به گزارش اکوایران؛‌ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای « امارات متحدده عربی»، «چین»، ترکیه»، «آلمان»، «هند»، «فدارسیون روسیه»، «عمان»، «انگستان»، «سوییس» و «ایتالیا» 10 واردکننده اصلی کالا به ایران بوده اند.

حجم تجارت خارجی کشور  در پنج ماهه ابتدایی امسال، تجارت خارجی کشور ۴۳.۵ میلیارد دلار بوده و تراز تجاری 4.9 میلیارد منفی شده است. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد حجم واردت کالا به کشور در این مدت برابر با ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشته است.

نکته اصلی تجارت پنج ماه نخست سال این است که در این دوره زمانی، فهرست شرکای تجاری ایران تغییراتی داشته است، در لیست جدید آلمان به جمع پنج کشور برتر صادر کننده کالا و خدمات به ایران پیوسته و روسیه از این فهرست حذف شده است.

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟  براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحده عربی» با ۷ میلیارد و 200 میلیون دلار بالاترین ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده که سهمی در حدود 30 درصد از ارزش کل وارت را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست کشورهای‌ طرف معامله قرار گرفته است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است در این میان ایران هم در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می شود، روندی که هزینه های واردکنندگان را افزایش می دهد با این حال با توجه به شرایط موجود واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

مبادی وارداتی

کشورهای صادرکننده کالا به ایران

 با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت «چین» با 7 میلیارد دلار و سهم 29.17 درصدی در جایگاه دوم واردکنندگان کالا به ایران قرار گرفته است. «ترکیه» هم با ۲ میلیارد و 500 میلیون دلار سهمی 10.4 درصدی از صادرات به ایران داشته است.

«آلمان» هم با 879 میلیون دلار سهمی 3.6 درصدی داشته  است، این کشور در حالی جایگاه چهارم در میان سهامداران واردات کالا به ایران را به خود اختصاص داده است که اواخر سال میلادی گذشته این کشور از قطع کامل رابطه اقتصادی با ایران خبر داده بود و رابطه تجاری خود با ایران را معلق کرده بود، اما ظاهرا این اقدام نتوانست روند صادرات این کشور به ایران را متوقف کند.

«هند» هم صادران با 880 میلیون دلار و سهم 3.3 درصدی جایگاه پنجم را از آن خود کرد.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به کشور به عهده گیرند شامل چه کشورهای می شوند؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «فدارسیون روسیه» با صادرات 790 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و «عمان» با صادرات 430 میلیون دلاری جایگاه هفتم را از آن خود کرده است. اما جایگاه هشتم به «انگستان» رسید و این کشور صادراتی 400 میلیون دلار به ایرانی داشت.

پس از آن «سوییس» با صادرات بیش از 350 میلیون دلاری جایگاه نهم را به خود اختصاص داد و جایگاه دهم هم با صادرات 330 میلیون دلاری به «ایتالیا» رسید.