به گزارش اکوایران، جزئیات آمار مراودات تجاری ایران طی مقطع فروردین 10 سال اخیر نشان می‌دهد بالاترین رقم واردات کالاهای غیرنفتی به لحاظ دلاری و ارزش واحد واردات در 10 سال اخیر، به فروردین امسال اختصاص یافته ‌است.    

جزئیات آمار گمرگ و داده‌های تراز پرداخت که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود حاکی از آن است که صادرات کالاهای غیرنفتی (وزنی) در فروردین سال جاری  به بالاترین سطح در مدت مشابه 10 سال اخیر رسیده است.

فروردین امسال بارکورد بیشترین واردات دلاری

براساس آمار بانک مرکزی، ارزیابی روند واردات از حیث ارزش دلاری، مقدار وزنی و ارزش واحد واردات، طی فروردین 1393 تا فروردین سال جاری حاکی از وجود برخی نوسانات بوده است.

این بررسی نشان می‌دهد در اولین ماه 10 سال اخیر، ارزش دلاری واردات کالا‌های غیرنفتی روند نوسانی و در عین حال صعودی را تجربه کرده است، به طوری که طی فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه 9 سال قبل از خود رکورد جدیدی را ثبت کرده و بیش از 3 میلیارد دلار کالا وارد گمرگ کشور شده است. این رقم با رشد 9.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالاترین رقم واردات (ارزش دلاری) در 10 سال اخیر را به خود اختصاص داده‌ است. با این حال ارزیابی مقدار واردات روایتگر این موضوع است که واردات به لحاظ وزنی در بازه 10 سال اخیر، روند نزولی داشته ‌است. 

با وجود اینکه مقدار وزن واردات در فروردین سه سال گذشته اندکی بهبود یافته بود، اما در ابتدای سال جاری وزن کالاهای (بدون احتساب نفت) وارد شده به کشور، یک میلیون و 825 هزار تن برآورد شده که به پایین‌ترین سطح طی مدت بررسی رسیده است. 

در کنار این دو مقدار می‌توان ارزش واحد واردات را نیز در مدت مورد مطالعه واکاوی کرد. ارزش واحد واردات از تقسیم ارزش دلاری واردات به وزن آن بدست می‌آید. به بیان ساده‌تر این شاخص بیان می‌کند طی هر مقطع زمانی برای واردات یک تن کالا، چند دلار هزینه کرده‌ایم. بنابراین بررسی این شاخص می‌تواند تحلیل بهتری از وضعیت قیمتی واردات (ارزانی یا گرانی) در 10 سال اخیر ارائه دهد.

طبق آمارها، تغییرات ارزش واحد واردات کالاها (غیر نفتی) در فروردین 10 سال اخیر با اوج و فرود‌هایی همراه بوده است. با توجه به روند افزایشی نرخ دلار در سال گذشته، در ماه نخست امسال ارزش هر یک تن کالای وارد شده به کشور به بیش از 1691 دلار افزایش یافته که بالاترین سطح خود در 10 سال اخیر محسوب می‌شود.

تجارت

بنابراین برای هر یک تن کالای وارد شده به کشور در مقایسه با مدت مشابه یک دهه اخیر، واردکنندگان دلار بیشتری از کشور خارج کرده‌اند و از نظر کارشناسان ادامه این روند به کمبود دلار در سطح کشور و افزایش تقاضای آن منجر خواهد شد.

استدلال این وضعیت به این حقیقت اقتصادی برمی‌گردد که افزایش نرخ ارز، به طور نسبی محصولات خارجی را در برابر محصولات داخلی «گران‌تر» می‌کند و در نتیجه باعث کاهش مقدار واردات (وزنی) در طول زمان می‌شود که در ادامه مشاهده می‌شود حجم کمی از کالاها را گران‌تر وارد کرده‌ایم.

بررسی روند صادرات (دلاری و وزنی) در فروردین 10 سال اخیر

داده‌های اعلام‌شده نشان می‌دهد که روند ارزش دلاری صادرات ایران به کشورهای مقصد، طی مقطع فروردین 1393 تا ماه مشابه فروردین 98 با ثبات بوده اما در ادامه روند صادرات در فروردین سه سال اخیر تا حدودی افزایش یافته و در سال 1401 بیشترین رقم را ثبت کرده است.

صادرات کالاهای غیرنفتی در شروع سال جاری با افت 1.5 درصدی نسبت به فروردین سال قبل، به حدود 3 میلیارد و 645 میلیون دلار رسیده است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد روند وزنی حجم کالاهای صادر شده از ایران از فروردین 1393 افزایشی بوده و با ثبت یک قله در فروردین 1398، در ادامه مسیر نزولی را طی کرده است.

اما برآورد‌های صورت گرفته نشان می‌دهد حجم کالاهای صادر شده در فروردین امسال به بیش از 10 میلیون و 471 هزار تن رسیده که این رقم رکورد بی‌سابقه‌ای را از حیث وزن صادرات ایران در مقایسه ماه‌های آغازین 10 سال اخیر ثبت کرده است.

در بخش صادرات نیز می‌توان به بررسی ارزش واحد صادرات کالاهای غیر نفتی پرداخت. این مولفه بیان می‌کند طی هر مقطع زمانی با صادرات یک تن کالا، چند دلار توسط صادرکنندگان درآمد کسب شده یا به عبارتی دلار وارد کشور شده است.

طبق آمارها، روند ارزش واحد صادرات در فروردین 10 سال اخیر به شدت نوسانی بوده است. این شاخص در فروردین 1398 به کمترین و در فروردین سال قبل به بیشترین سطح رسیده بود.

محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد در ابتدای امسال، ارزش هر تن کالای صادر شده، به 348 دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کم‌تر شده است. 

به باور کارشناسان، طی سال‌های اخیر، با توجه به جهش نرخ ارز، انتظار این بود که صادرات کالاها افزایش یابد، زیرا با کاهش ارزش اسمی پول کشور مبداء (ایران)، کالاهای داخلی برای خارجی‌ها ارزان‌تر شده و قاعدتا تمایل آن‌ها به خرید از کشور ما باید افزایش یابد. با توجه روند وزنی کالاهای صادر شده مشاهد می‌کنیم مقدار زیادی از کالاها را ارزان‌تر صادر کرده‌ایم.

تجارت