به گزارش اکوایران؛ براساس آمار مرکز مطالعه، پایش و تجارت خارجی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ۵ ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۲۶۷ تن محصول شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش یک میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش رشدی ۳ درصدی در از نظر وزن رشدی ۱۹درصدی داشته است؛ از این میزان ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صادر شده است.  

  سید روح‌اله لطیفی، سرپرست اداره کل با اشاره به آمار صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: در ۵ ماه نخست سال گذشته سهم همسایگان از صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به ترتیب ۹۰ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش بوده که امسال این میزان هم در کل صادرات و هم نسبت به سهم صادراتی سال قبل به همسایگان با افزایش همراه بوده است.

اما چه کشورهای مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی محسوب می شوند؟ براساس داده‌های اعلام شده عراق با خرید یک میلیون و ۳۱۹ هزار تن کالای غذایی و کشاورزی به ارزش ۷۲۹ میلیون و ۶۰۷ هزار دلار، نخستین مقصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی ایران بود که ۴۳ درصد وزن و ۳۷ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر  امارات با خرید ۲۴۰ میلیون دلار، روسیه با ۱۹۴ میلیون دلار، پاکستان با ۱۴۶.۵ میلیون دلار، افغانستان با ۱۳۱ میلیون دلار مقاصد دوم تا پنجم صادرات محصولات کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی ایران در ۵ ماه نخست امسال بودند.

اما رتبه ششم تا پانزدهم مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی به کدام کشورها رسیده است؟ داده‌ها نشان می‌دهد در جایگاه ششم ترکیه با خرید ۵۵ میلیون دلار قرار دارد و پس از آن ترکمنستان با ۳۶ میلیون دلار، آذربایجان با ۳۲.۵ میلیون دلار، قطر با ۳۰.۵ میلیون دلار، عمان با ۲۸.۳ میلیون دلار، قزاقستان با ۲۰.۱ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۷.۴ میلیون دلار، کویت با ۱۶.۵ میلیون دلار، بحرین با ۱.۹ میلیون دلار و عربستان با ۶ هزار دلار مقاصد ششم تا پانزدهم صادرات محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی ایران از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه امسال بودند.