به گزارش اکوایران؛‌ تولید و استفاده بیش از حد از سموم کم خطر که دوره کارنس پایینی دارند یکی از ابزارهای مورد نیاز صادرکنندگان محصولات کشاورزی محسوب می شود؛ چراکه در سال‌های اخیر استفاده از سموم با کارنس بالا موجب شده بود تا شاهد برگشت بسیاری از محصولات کشاورزی صادراتی باشیم و این امر موجب شد تا ضریب اطمینان در بین کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی داخلی کاهش یابد.

اهمیت استفاده از این سموم موجب شد تا به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی به تولید سموم کم خطر روی آورند، بطوریکه درحال حاضر90 درصد از سموم تولیدی کشور در رده سموم کم‌خطر و با کارنس پایین قرار دارند. این خبر را می توان خبر خوش برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی دانست،‌ خبری که می تواند گره برگشت محصولات کشاورزی را باز کند. به گفته مسعود گیل آبادی رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی ماندگاری سم در محصولات کشاورزی برای سموم پرخطر تا ۲۱ روز است، اما «دوره کارنس» در برخی سموم کم خطر از سه ساعت تا سه روز است که این امر بدان معناست که پس از این مدت هیچ اثری از سموم در محصولات باقی نخواهد ماند. با توجه به این خبر می توان گفت از این پس شاهد بازگشت محصولات صادراتی به کشور نخواهیم بود و معظل در راه‌ماندن محصولات کشاورزی برطرف خواهد شد. گیل‌آبادی هم در نشست خبری در تشریح برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با تایید این موضوع عنوان کرد در سال‌های اخیر تلاش شده تا با استفاده از سموم کم خطر و متوسط خطر با مشکل باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی روبه‌رو نباشیم.

تغییر قیمتی در سموم داخلی نداشتیم

اما با توجه به تولید سموم کم خطر و با دوره کارنس پایین این سوال مطرح می شود که آیا با تغییر در روند تولید سموم شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم. در این خصوص گیل آبادی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ تغییر قیمتی در سموم تولید داخل نداشتیم، زیرا با افزایش قیمت ها فروش کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه قیمت سموم بخش کشاورزی در جهان با مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می شود، گفت: زمانی که ارز ترجیحی به واردات سموم اختصاص داده می شد دولت فشار زیادی بر قیمت گذاری این محصول داشت، زیرا ۵۰ درصد نیاز کشور وارد می شد. اما با اختصاص ارز نیمایی به این بخش دیگر نیازی به قیمت‌گذاری نیست.

گیل آبادی در ادامه با اشاره به اینکه با گران شدن آفتکش‌ ها مصرف آنها نیز کاهش یافته است گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت‌ های لازم را بر نحوه مصرف سموم افزایش دهد که این امر به گسترش آموزش و ترویج در این بخش باز می گردد.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی افزود:‌ پس از حذف ارز ترجیحی تولید سموم کشاورزی در داخل افزایش و وابستگی به واردات به حداقل رسید.

گیل آبادی افزود: ظرفیت تولید آفت‌کش ها بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال است که نیاز کشور ۳۵ تا ۴۰ هزار تن است.