به گزارش اکوایران؛ برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی از مقاصد صادراتی طی ماههای اخیرمشکلات بسیاری را برای صادرکنندگان این نوع از محصولات به وجود آورد و موجب شد تا برخی از بازارهای صادراتی نیز از دست برود. محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ایران در ابتدای امر با اعلام اینکه در یکی از محموله های فلفل دلمه ای از سموم دفع آفات نباتی استفاده شده بود که در اتحادیه اروپا مورد استفاده و تایید بوده، اما در روسیه ثبت نشده است موجب شد تا صادرات محصولاتی که برای روسیه تولید شده بود با ممنوعیت موقت مواجه شود؛ در حالی که همین محصولات به سایر کشورها به راحتی صادر می شود.


بیشتر بخوانید؛

یک چهارم سموم مصرفی داخلی پرخطر است


 

هر چند وزارت جهاد کشاورزی  سموم مصرفی عامل برگشت خودرو فلفل های دلمه ای از روسیه اعلام کرد، اما عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، معتقد است، اغلب گواهی‌های بهداشتی و قرنطینه ای که برای خروج محصولات از جمله فلفل در آستارا بدون کار کارشناسی و آزمایشگاهی صادر شده مخدوش و فاقد اعتبار بوده است و بازدیدها نشان می‌داد حداقل ۳۰ کلیلنیک به دلیل تخلفات و عدم انجام وظیفه قانونی در این خصوص پلمپ شده بودند.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در خصوص مشکلات صادرات محصولات کشاورزی، به خانه ملت گفت: صادرات محصولات کشاورزی به 28 کشور برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به این کشورها رایزن اقتصادی کشاورزی و متخصص و خبره اعزام شود.

ساردوئی با اشاره به اینکه باید شبکه‌های مویرگی تولید، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی در داخل و خارج کشور راه اندازی شود، افزود: راه اندازه خط هوایی (کارگو) و خط ریلی با کانتینر‌های یخچالی و جاده ای از مرز آستارا، انزلی و امیرآباد به روسیه اهمیت زیادی دارد که باید هر چه سریعتر زیر ساخت‌های آن از جمله مسیر کشتی های "رورو" راه اندازی و فراهم شود.

وی افزود: باید از ممنوعیت اعمال شده از سوی برخی کشورها در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نهایت استفاده را برای برنامه ریزی تولید محصولات سالم با رعایت استانداردهای کشورهای هدف داشته باشیم، این موضوع نیاز به تربیت کارشناسان و ناظرین کشاورزی متخصص و فعالیت شدید سازمان تحقیقات،  آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه آموزش تولید کنندگان نیاز دارد.

 این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید براینکه باید برای نظارت بر روند تولید، توزیع و صادرات از ناظرین خبره کشاورزی- گیاهپزشکی در زمینه قرنطینه و رعایت استاندارد تولید استفاده کنیم، عنوان کرد: باغات، گلخانه‌ها و مزارع کشور باید شناسنامه دار شوند و برای آنها کد QR (پاسخ سریع) صادر شود که این مهم در جنوب استان کرمان آغاز شده است.در همین راستا دولت از مگا پروژه‌های کشاورزی حمایت کند.

 او با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید از مگا پروژه‌های کشاورزی حمایت کند زیرا در این مراکز تولیدی محصولات کشاورزی استانداردهای بین المللی به خوبی رعایت می‌شود، تصریح کرد: در زمینه صدور گواهی‌های سلامت، بهداشتی و قرنطینه محصولات کشاورزی باید نهایت سختگیری از طرف مراجع ذی ربط انجام شود و بخش غذا و دارو وزارت بهداشت در این زمینه بطور کامل اقدام و نظارت کنند.

 سارودئی با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی از کاشت تا مرحله برداشت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و پس از مرحله برداشت سازمان غذا و دارو این وظیفه را برعهده دارد، ادامه داد: اغلب گواهی‌های بهداشتی و قرنطینه ای که برای خروج محصولات کشاورزی از جمله فلفل در آستارا صادر شده بود فاقد اعتبار و بدون در نظر گرفتن شاخص های لازم انجام شده بود و بازدیدها نشان می‌داد حداقل 30 کلیلنیک به دلیل تخلفات بسته شده بودند و لذا بخش نظارتی مربوطه باید با نهایت دقت اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی تجار ایرانی در بازارهای هدف با یکدیگر رقابت می‌کنند، افزود: برگزاری جلسات هم افزایی برای تجار با حضور وزاری صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه کمک می‌کند تا این فعالین اقتصادی با وظایف خود در بازارهای بین المللی آشنا شوند.

95 درصد از گلخانه‌های کشور غیر استاندارد ندارند

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه سموم کشاورزی مورد استفاده در کشور اغلب بی‌کیفیت و تقلبی هستند و باید مافیای شکل گرفته در این حوز حذف شود، این موضوع به زودی در دستورکار کمیسیون کشاورزی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: حدود 95 درصد سازه های گلخانه‌های کشور غیر استاندارد هستند و درآنها نمی‌توان بدون استفاده از سموم با آفات و بیماری‌ها مقابله کرد.