به گزارش اکوایران؛ ماجرا به بازدید محمد مخبر از گمرک هرمزگان باز می‌گردد؛ بازدیدی که اوالتیماتوم معاون اول به واردکنندگان و دستگاه‌های ذی‌ربط برای تعیین تکلیف اموال متروکه را به همراه داشت. براساس داده‌های اعلام شده در این بازدید بیش از ۲۵ هزار کانتینر کالای اساسی وارداتی در دو گمرک بزرگ استان هرمزگان رسوب شده است، این درحالی‌که بر اساس مصوبات قانونی ترخیصی کالا باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد تا به این طریق شاهد ایستایی کالا در گمرکات کشور نباشیم، مصوبه‌ای که عدم اجرای صحیح آن موجب شده تا در حال حاضر شاهد رسوب کالا در بسیاری از گمرکات کشور باشیم.

  با این شرایط در جلسه‌ای که پس از بازدید از گمرک هرمزگان صورت گرفت محمد مخبر به «سازمان ملی استاندارد»، «سازمان توسعه و تجارت ایران» و «گمرک» دستور داد تا نماینده‌ای در گمرکات کشور مستقر کنند تا تکلیف کالای که بیش از 2 ماه است در مبادی ورودی کشور همچنان بلاتکلیف هستند طی 15 روز آینده روشن شود. مخبر همچنین اعلام کرد در صورت بروز مشکل در ترخیص کالا در هر مرحله دستگاه‌های مرتبط به‌صورت مستقیم با خود او در ارتباط باشند.

 به گفته معاون اول ایستایی کالا در مبادی ورودی کشور هیچ‌گونه توجیهی ندارد و رسوب کالا در انبارهای گمرک نباید بیش از دوماه زمان ببرد، بنابراین لازم است تا تمام دستگاه‌های مربوطه وارد میدان شوند و مشکل ترخیص این دسته از کالاها برطرف شود.

مخبر برخی مسائل را مشکلات فرایندی دانست که ناشی از پیچ‌وخم‌های اداری و تعلل دستگاه‌های اجرایی است و در این زمینه باید همه حوزه‌های مربوطه پای‌کار بیایند تا هم تسریع در کار صورت بگیرد و هم درصورت نیاز برخی آئین‌نامه‌ها و قوانین اصلاح شود.

یکی از مواردی که مخبر در این نشست خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت آنها شد خودروهای سواری بود که چند ماهی است در گمرک بندرعباس در حال خاک خوردن است هستند، براساس آمار در حال حاضر هزار دستگاه خودرو سواری در این گمرک بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند.اما در فیلم‌هایی که از بازدید معاون اول منتشر شده تنها خودروهای سواری به خط شده نیستند که به چشم می‌خوردند؛ بلکه در کنار این خودروها، اتوبوس و آمبولانس‌ها نیز خودنمایی می‌کنند، هرچند تعداد این خودروها نامشخص است،‌ اما ایستایی آنها در گمرک در شرایطی که کشور به آنها نیاز دارد سوال برانگیز است.

مهلت توقف کالا در گمرک

باتوجه‌به الزام در نظر گرفته شده این سوال مطرح می‌شود که به لحاظ قانونی مهلت ترخیص اموالی که وارد مبادی ورودی کشور می‌شوند چند روز است؟ دراین‌خصوص پیگیری «اکوایران» نشان می‌دهد که اموالی که وارد گمرک می‌شوند براساس قانون می‌توانند 2 ماه در گمرک توقف داشته باشند و در صورت نیاز امکان تمدید سه ماه این مهلت هم وجود دارد، اما پس از پایان مهلت مقرر باید واردکننده باید نسبت به ترخیص کالا اقدام کند. البته به گفته منابع مطلع در گمرک این قانون تنها مربوط به گمرکات می‌شود و کالای که وارد مناطق آزاد و یا ویژه می‌شوند از این، این قانون مستثنی خواهند بود. در این مناطق واردکننده هزینه نگهداری کالا را پرداخت می‌کند به همین دلیل می‌تواند نسبت به انبار کالاهای خود در این مبادی اقدام کند.

از سوی دیگر این منبع مطلع به اکوایران می‌گوید، براساس قانون دستگاه‌های مرتبط با ترخیص کالا باید ظرف مدت هفت روز پاسخ استعلامات را به گمرک اعلام کنند که در بسیاری از مواقع این تایم رعایت نمی‌شود و این امر زمان ایستایی کالا در گمرکات را افزایش می‌دهد.

 مهلت تعیین شده برای پاسخگویی به استعلامات در حالی است که براساس آمارهای موجود، در شش‌ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال جاری سازمان ملی استاندارد به‌جای هفت روز به طور متوسط در 17 روز پاسخ استعلامات را داده است. سازمان دامپزشکی نیز به طور متوسط در 13 روز و سازمان غذا و دارو در 9 روز مجوزها را صادر کردند. متوسط زمان صدور مجوز در سازمان استاندارد در دو ماه اردیبهشت و خردادماه سال جاری به 9 روز کاهش‌یافته است، اما متوسط زمان سازمان دامپزشکی به حدود 14 روز افزایش‌یافته است.