به گزارش اکوایران، اخیرا سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) با همکاری سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE)، چشم انداز کشاوزی جهان را تا 2032  در یک گزارش مفصلی بررسی کرده است.

این گزارش، ارزیابی جامعی از چشم انداز بازارهای کشاورزی جهان را در دهه آینده ارائه می‌دهد و منبعی ضروری برای سیاستگذاران، مشاغل و کشاورزانی است که به دنبال درک چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو هستند.

به باور کارشناسان بازوی پژوهشی اتاق ایران، این گزارش برای فعالان بخش خصوصی ایران در یکسری حوزه‌ها بسیار مفید است.

براساس گزارش فائو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی شده است، تولید جهانی بخش کشاورزی در دهه آینده 1.3 درصد در سال افزایش یابد که به دلیل کاهش پیش‌بینی شده رشد جمعیت و درآمد سرانه، سرعت کمتری نسبت به دهه قبل دارد.

در ضمن انتظار می‌رود افزایش هزینه‌های کود، قیمت‌های کالاهای کشاورزی را بالا ببرد و قیمت گندم و ذرت را به ویژه تحت تاثیر قرار دهد.

رشد تولید گوشت طیور و خوک

برمبنای این تحلیل پیش‌بینی می‌شود که مصرف جهانی غذا در دهه آینده به میزان 1.3 درصد در سال افزایش یابد که ناشی از رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه است.

براساس داده‌های موجود،  چین و هند دو محرک بزرگ تقاضای جهانی غذا باقی خواهند ماند و تقریبا نیمی از افزایش مصرف جهانی غذا در دهه آینده را به خود اختصاص خواهند داد.

نکته قابل تامل دیگر اینکه است که پیش‌بینی می‌شود که بخش دام در دهه آینده سریع‌تر از بخش کشاورزی رشد کند که ناشی از افزایش درآمد و شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه است.

در گزارش فائو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی شده است،  تولید گوشت در دهه آینده 1.6 درصد در سال افزایش یابد و گوشت طیور و گوشت خوک بیشترین رشد را به خود اختصاص دهند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، در دهه آینده تولید لبنیات 1.4 درصد در سال افزایش یابد و پنیر و ماست بیشترین رشد را به خود اختصاص دهند.

درضمن پیش‌بینی می‌شود، تولید ماهی در دهه آینده 1.7 درصد در سال افزایش یابد و آبزی پروری بیشترین رشد را به خود اختصاص دهد.

رشد 1.5 درصدی تجارت جهانی اقلام کشاورزی

طبق گزارش فائو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که تجارت جهانی کالاهای کشاورزی در دهه آینده سالانه 1.5 درصد افزایش یابد که ناشی از افزایش درآمد و شهرنشینی در کشورهای درحال توسعه است.

در ضمن چین و هند دو تاجر بزرگ کشاورزی در جهان باقی خواهند ماند و تقریبا نیمی از تجارت جهانی کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهند.

از طرف دیگر  ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و برزیل به عنوان سه صادرکننده بزرگ کالاهای کشاورزی در جهان باقی خواهند ماند. خاورمیانه و شمال آفریقا هم همچنان بزرگترین واردکنندگان کالاهای کشاورزی در جهان خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود آفریقا در دهه آینده سریعترین رشد را در مقیاس جهانی به عنوان واردکننده محصولات کشاورزی تجربه کند.

 تغییرات نگران کننده

طبق داده‌های فائو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتظار می‌رود، تغییرات اقلیمی تاثیر قابل توجهی بر تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در دهه آینده داشته باشد. در واقع انتظار می‌رود که رویدادهای شدید آب و هوایی، مکرر و شدیدتر شوند و باعث تلفات محصول و تلفات دام شوند.

 انتظار می‌رود، افزایش دما باعث کاهش عملکرد محصول در برخی مناطق و افزایش عملکرد در مناطق دیگر شود. درضمن پیش‌بینی می‌شود، تغییرات در الگوی بارش، آبیاری محصولات کشاورزی را در برخی مناطق دشوارتر کند. گذشته از اینکه انتظار می‌رود، افزایش سطح دریا باعث آبگرفتگی مناطق کشاورزی ساحلی و اختلال در ماهیگیری شود.

براساس داده‌های موجود، فائو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر سازگاری کشاورزی با تغییرات آب و هوایی برای تضمین امنیت غذایی جهانی در دهه آینده تاکید کردند.

درضمن دولت‌ها، کسب‌وکارها و کشاورزان باید برای توسعه و اجرای شیوه‌های کشاورزی هوشمند و سازگار بـا تغییـرات آب و هـوا بـا یکدیگـر همـکاری کننـد.