به گزارش اکوایران، در شش ماهه اخیر  بازار نهاده‌های دامی در نوسان بود و برهمین اساس در بازار مرغ مصرف‌کنندگان دائم با رشد قیمت مواجه بودند. رشدی که کمتر در بازار تخم مرغ دیده شد و در واقع یکبار رخ داد. وضعیتی که اخیرا  وزارت جهادکشاورزی آن را از گردن خودش ساقط کرده است. علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگویی اخیرا اعلام کرد: دلیل کمبود  اخیر  کنجاله سویا به دلیل  مشکلی بود که برای یکی از بانک‌های اروپایی اتفاق افتاد. این بانک وظیفه انتقال منابع درآمدی ما را به حساب تامین کننده‌های اصلی کنجاله سویا در کشورهای آمریکای لاتین برعهده داشت.

او ادامه داد: این تاخیر یک ماهه که از اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادماه طول کشید باعث بهم خوردن تعادل بازار شد . از طرفی افزایش ظرفیت تولید، افزایش تقاضای کنجاله سویا را به همراه آورد. در کنار آن نیز تاخیر یک ماهه واردات کنجاله سویا باعث شد تاخیر در تحویل صورت گیرد.

به نقل از ایسنا پیمان پاک  گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین کنجاله سویا نداریم و منابع خوبی برای آن تخصیص داده شده است. از منابع  TBI عراق هم بخش قابل توجهی را برای کنجاله سویا پرداخت کردیم و واردات نیز صورت می‌گیرد.

120 تن کنجاله سویا جدید

درحالی که فعالان صنعت طیور نگران تامین کنجاله سویا هستند. نگرانی که موج گرانی مرغ در بازار را دامن می‌زند. طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی،  پشتیبانی امور دام ۱۰ کشتی کنجاله خریداری کرده است. حدود چهار کشتی رسیده و  در حال تحویل است. حدود یک میلیون تن دانه سویا ترخیص و ارز آن نیز پرداخت شده است.

پیمان پاک درباره وضعیت ترخیص کنجاله‌ سویاهای وارداتی گفت: تا اواسط مهرماه روزانه بیش از ۱۴ هزار تن کنجاله بارگیری خواهیم کرد. مبادی ورودی وارداتی کنجاله سویا را نیز متنوع کردیم و در حال حاضر نیز از ترکیه، هند و آمریکای لاتین واردات انجام می‌شود. 

البته طبق داده‌های موجود ایران به دنبال تشدید تحریم‌ها یعنی از 97  ایران برای خرید نهاده‌های دام و طیور از  کشورهای آلمان، رمانی و فرانسه به سمت کشورهای آمریکای لاتین چرخید، برای همین درسال 98  بیش از 75 درصد نیاز کشور از برزیل و آرژانتین وارد می‌شد. 

او ادامه داد بدهی کنجاله سویا را تا خردادماه صفر در سامانه بازارگاه کردیم. این هفته هم ۱۲۰ هزارتن تحویل جدید صورت می‌گیرد و هفته آینده نیز به همین شکل است. همچنین نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد.