به گزارش اکوایران؛ رسوب و ایستایی کالا در گمرکات کشور موجب شد تا معاون اول رییس جمهور در بازدیدی از گمرک هرمزگان علاوه بر رفع موانع ترخیص کالا خواستار تعیین تکلیف اموال متروکه موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی شود. محمد مخبر برای در این بازدید اعلام کرد  که طی 2 تا 3 ماه آینده باید اموال تملیکی جمع‌آوری شوند و چیزی به نام اموال تملیکی در بنادر و انبارها نداشته باشیم. حال با گذشت 10 روز از اولتیماتومی که معاون اول به متولیان این بخش داده بود امروز مدیرکل سازمان اموال تملیکی استان تهران در نشست خبری آخرین وضعیت فروش اموال تملیکی را تشریح کرد و از فروش خودروهای ضبط شده در آینده نزدیک خبر داد

به گفته  حسین ایزدی، این سازمان در سال جاری به دنبال کاهش ٢٠ درصد وضعیت موجود کالاهای رسوبی در استان تهران است و در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان کالا تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته مدیرکل سازمان اموال تملیکی استان تهران یکی از مشکلات عمده‌ای که در فروش اموال با آن مواجه هستیم به فروش اموال غیر منقول باز‌می گردد، تصور بسیاری این است که خرید این اموال حرام است و این امر موجب شده تا در فروش این اموال با مشکل مواجه شویم این در حالی که اموال غیرمنقول در  اختیار دولت از افرادی ضبط شده که از طریق تخلف به این دارایی‌ها رسیده‌اند و در اختیار گرفتن این اموال توسط دولت در همه جای دنیا مرسوم است. قطعا هیچ ایراد قانونی و شرعی به این املاک نیست و می‌توان گفت کاملا حلال است. لذا مردم می‌توانند با خیال راحت این املاک را خریداری و استفاده کنند.

به گفته ایزدی، سال گذشته  ۲۰ میلیارد تومان فروش املاک داشتیم که امسال به ۲۳ میلیارد تومان رسیده است.

کمبود انبار در تهران

کمبود انبار یکی دیگر از مشکلاتی است که مدیرکل سازمان اموال تملیکی استان تهران به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید:  یکی از معضلات اساسی استان تهران کمبود انبار است با اینکه مقصد همه کالاهای قاچاق‌، استان تهران است اما در بحث انبار با کمبود مواجه هستیم و در حال حاضر ٧٠ هزار متر انبار در اختیار داریم اما هیچ کدام ملکی نیستند و باید حداقل ١٠ هزار متر انبار ملکی داشته باشیم.

وی دو برنامه اصلی سازمان اموال تملیکی تهران را کاهش و حذف رسوب کالاها و هم‌چنین تعیین تکلیف ۶۰۰۰ میلیارد تومان کالای موجود در انبارهای سازمان دانست و گفت: هیچ استانی به اندازه تهران با کالای قاچاق مواجه نیست؛ در حالی که ما با کمبود انبار مواجه هستیم و امیدواریم در این زمینه گشایش‌هایی صورت گیرد. در حال حاضر مجموع انبارهای در اختیار ما ۶۸ هزار متر مربع است که هیچکدام ملکی نیست. ۲۰ انبار ما نیز برون‌سپاری و به دستور قضایی پلمب شده و در استان تهران به ۱۰ هکتار انبار مسقف نیاز داریم.

 ایزدی درباره کالاهای اعاده و استرداد شده در مدت زمان مذکور نیز عنوان کرد: شش ماه اول امسال ٢ هزار و ١٩ میلیارد تومان کالا اعاده شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴٩۴ درصد رشد از نظر ارزشی رشد داشت همچنین  ۶ ماه سال گذشته کالا به ارزش ٢۵۵ میلیارد تومان استرداد شده که این عدد امسال به ۴٠۵ میلیارد و ٨۶ میلیون تومان رسیده و از نظر ارزش رشد ۵٨ درصدی داشتیم.

مدیرکل اموال تملیکی استان تهران ادامه داد: همچین در شش ماه اول سال گذشته میزان انهدام کالا ٢۶ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان بود که این عدد امسال ۵۶ میلیارد تومان بوده و از نظر ارزش رشد ١١۴ درصدی را داشت. همچنین کالای مجهول مالک در مدت مذکور در سال گذشته ١٢ میلیارد تومان بوده که این عدد امسال به ١۵ میلیارد تومان رسید و این کالاها به ستاد اجرایی فرمان امام تحویل داده شد.

 فروش خودروهای ضبط شده به‌زودی

اما در خصوص خودروهای ضبط شده نیز مدیرکل سازمان اموال تملیکی استان تهران اعلام کرد که ۳۵۶ دستگاه خودرو قاچاق در اختیار سازمان اموال تملیکی استان تهران قرار دارد که در آینده نزدیک ۱۰۵ دستگاه پس از تاییدیه استاندارد و محیط زیست به مزایده گذاشته می‌شود.

 به گفته ایزدی، در حال حاضر ۸۵ خودرو قاچاق، ۱۰۵ خودرو ضبطی و ۱۶۶ خودرو متروکه جمعا به تعداد ۳۵۶ دستگاه خودرو در اختیار سازمان اموال تملیکی استان تهران قرار دارد که این خودروها پس از تاییدیه استاندارد و محیط زیست به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد. در همین راستا امروز جلسه‌ای با دادستان و مسئولان محیط زیست داریم و تعداد ۱۰۵ دستگاه خودرو ضبطی حکم قطعی دارد و پس از تاییدیه استاندارد و محیط زیست قابلیت عرضه و فروش خواهد داشت که به زودی این اقدام انجام می‌شود.