به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردت کالا به کشور برابر با ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا تراریخته»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومومبیل سواری»، «گندم معمولی»، «جو به استثنای بذر»، «پالم اویل RBD در ظروف 200 لیتری و بیشتر» و «موتورسیکلت با ساخت داخل 20 درصد» در میان 10 محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند.

داد‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان ‌می‌دهد در این مدت ارزش 10 قلم اول کالای وارداتی کشور برابر با 6 میلیون و 355 هزار دلار بوده و این اقلام حجمی نزدیک به 8 میلیون تن را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش واردات

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند صادرات کشور در 5ماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی » دامی در مدت زمان مورد بررسی یک میلیارد و 487 میلیون دلار بوده است؛ این محصول به لحاظ حجمی نیز جایگاه اول را در این مدت به خود اختصاص داده، حجم واردات ذرت دامی کمی 3 میلیون و 666 هزار تن برآورده شده است. 

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با 899 میلیون دلار با حجم 2 هزار تنی بوده است.

داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد ارزش واردات «دانه سویا تراریخته» نیز برابر با 819 میلیون دلار بوده که با این شرایط می توان گفت حجم دانه سویا تراریخته وارداتی در این مدت به یک میلیون و 115 هزار دلار رسیده که با این شرایط این کالا رده سوم اقلام وارداتی را از آن خود کرده است. آمار اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام» یکی دیگر از اقلام واردتی در 5 ماه مورد بررسی محسوب می‌شود، در این مدت 690 میلیون دلار از این کالا با حجم 427 هزار تن به گمرکات کشور اظهار شده است.

اما ارزش «برنج کامل سفید شده صیقلی» به عنوان پنجمین کالای وارداتی هم برابر با 614 میلیون دلار با حجم 520 میلیون تن برآورده شده است.  

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می شود که در جایگاه بعدی کالاهای وارداتی چه اقلامی قرار دارند؟ براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک جایگاه ششم به «قطعات منفصله جهت تولید اتومومبیل سواری» اختصاص دارد. در مدت زمان مورد بررسی 556 میلیون دلار  با حجم 55 هزار تن از این کالا وارد کشور شده است.

همچنین در این مدت 535 میلیون دلار «گندم معمولی» به وزن یک میلیون و 228 هزار تن وارد کشور شده است و این کالای اساسی را در جایگاه هفتم قرارگرفته است. اما در جایگاه هشتم «جو به استثنای بذر» قرار دارد در این مدت در مجموع 285 میلیون دلار جو به استثنای بذر باحجم 753 هزار تن در گمرکات کشور اظهار شده‌اند. 

حجم و ارزش ««پالم اویل RBD در ظروف 200 لیتری و بیشتر» نیز در این مدت برابر با 165 هزار تن و 242 میلیون دلار بوده است و از سوی دیگر در این مدت 227 میلیون دلار «موتورسیکلت با ساخت داخل 20 درصد به استثنای موتور، لاستیک و تنه اگزوز، ترک‌بند، جاپایی، درپوش بغل، دوشاخه و کربی» با حجم 20 هزار وارد کشور شده است.

واردات حجم

مقاصد وارداتی کشور

از سوی دیگر بر اساس این گزارش «امارات متحده عربی» با ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، «چین» با ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، «آلمان» با ۸۷۹ میلیون دلار و «هند» با ۸۱۳ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات در ۵ ماهه سال جاری بودند؛‌ پنج کشور فوق ۶۲ درصد از وزن و ۷۶.۶۰ درصد از کل واردات کشور را در این مدت به خود اختصاص دادند.