به گزارش اکوایران، آخرین تغییر در مورد نرخ مصوب تخم مرغ مربوط  به 4 اردیبهشت است. اما کمی بعد از اعلام نرخ تخم مرغ از سوی دولت، بهای نهاده‌ها رشد کرد. در واقع بازار به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌ها بهم ریخت. اما از آن زمان تاکنون نرخ تخم مرغ تغییر نکرد. برهمین اساس هنوز  قیمت مصوب تخم مرغ کیلویی ۴۷۳۰۰ تومان است. برهمین اساس محمد مرادی مدیرکل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن  به «اکوایران» گفت: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست اصلاح قیمت تخم مرغ درب واحد‌های تولیدی به نرخ ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان را ارایه کرده‌ایم. این موضوع را پیشتر رئیس هیات مدیره این اتحادیه نیز گفته بود. به گفته کاشانی  ادامه این روند برای برخی تولیدکنندگان ممکن نیست و اگر قیمت‌ها اصلاح نشود برای ایام نوروز پیش رو با مشکل جدی روبرو شویم.

 پیشتر سید فرزاد طلاکش دبیرکل فدراسیون طیور  هم به «اکوایران» در مورد زیان انبوه مرغداران سخن گفته بود. به گفته او زیان مرغداران مرغ تخم‌گذار را روزانه 7 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرده بود.

به گفته مرغداران اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحد‌های تولیدی بین 44 تا 45 هزار تومان یعنی 2 تا 3 هزار و 300 تومان زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد. قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحد‌های تولیدی 47 هزار و 300 تومان تعیین شده بود. به گفته مرادی درحال حاضر  نگرانی مرغدران نسبت به تامین کنجاله سویا ندارند و نرخ کنجاله منطقی است. نرخ کنجاله سویا درحال حاضر در مبادی عرضه 19 هزار و 480 تومان است. 

کاهش صادرات در نیمه دوم

 طبق آمار‌های اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن، روزانه 350 تا 400 تن نیاز مصرف تخم مرغ تهران است که بالغ بر 220 تن یعنی 55 درصد این نیاز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. در هفته‌های اخیر  کماکان قیمت این فروشگاه‌ها بین 10 تا 15 درصد زیر قیمت مصوب نیز بوده است.

به گفته مرادی در نیمه نخست سال به دلیل رشد تولید تخم مرغ 80 هزار تن تخم مرغ به کشورهای همسایه صادر شد. اما در نیمه دوم سال به دلیل رشد تقاضا در بازار داخل صادرات تخم مرغ کاهش خواهد یافت.