به گزارش اکوایران، امروز سه شنبه چهارم مهر ۱۴۰۲  در مراسم آغاز سال زراعی جدید (۱۴۰۳_۱۴۰۲) محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی گفت:  در ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر باید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.

وزیر درحالی سخن از خودکفایی این 5 محصول می‌زند که طبق بررسی کارشناسان کشاورزی و آب عمده این محصولات در جرگه محصولات پر آب بر هستند و یا در لیست محصولاتی هستند که آبی بیش از حد نرمال استفاده می‌کنند.

حال سوال اینجاست درحالی که کشور با منابع آبی محدودی به سر می‌برد ؛ چرا وزیر به دنبال خودکفایی این محصولات است؟ محصولاتی که برخی از آنها فاصله بسیار زیادی با خودکفایی دارند. محصولاتی همچون شکر و پنبه. 

حتی محصولی همچون گندم نیز فاصله کمی با خودکفایی ندارد. چون طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی، در حال حاضر در برخی استان‌های گندم خیز ، میزان برداشت گندم ۱۱ تا ۱۲ تن بوده و در  برخی دیگر این عدد به ۱.۵ تا ۲ تن می‌رسد.

حتی نیکبخت وعده افزایش تولید در سال جاری را با احتساب بارندگی مطلوب داد. او گفت: انتظار است در سال زراعی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) برداشت محصولات از جمله گندم روند افزایشی داشته باشد و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده امسال بارندگی وضعیت بهتری دارد و وزارت جهاد کشاورزی نیز با تأمین به هنگام نهاده‌های کشاورزی به دنبال افزایش خودکفایی است.

با این حال او مدعی است: در سایر محصولات با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ضریب خودکفایی را افزایش و به ۹۰ درصد خواهیم رساند.

 او در مقابل در مورد رشد تولیدات گلخانه‌ای گفت:در این بخش محدودیت منابع داریم اما تلاش می‌شود توزیع مناسبی انجام شود.

نیکبخت در مورد تامین پروتئین نیز گفت: تأمین تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و.... مورد نیاز بازار در حال انجام است و این مهم از مسیر سرمایه گذاری در بخش دامپروری ممکن است. بنابراین سرمایه گذاری در دستور کار است