به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی گمرک ایران، مبادلات تجاری کشور در اولین ماه سال‌ ۱۴۰۲ به ۶‌ میلیارد و ۷۳۲‌ میلیون دلار رسیده است. از این میان، 3 میلیارد و 645 میلیون دلار سهم صادرات بوده است.

عمده کالاهای صادرات غیر نفتی ایران، متشکل از مشتقات نفتی، گاز و مشتقات گازی و محصولات پتروشیمی است. بررسی جزئیات تجارت خارجی نشان می‌دهد که صادرات گاز طبیعی در اولین ماه امسال، حدود 1.5 میلیون تن و به ارزش 523 میلیون دلار بوده است؛ یعنی حدود 14 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی را صادرات گاز طبیعی تشکیل داده است.

پس از گاز طبیعی مایع شده، دیگر اقلام عمده صادراتی به ترتیب پروپان مایع شده ۳۰۲ میلیون دلار، بوتان مایع شده ۱۶۹ میلیون دلار، شمش آهن و فولاد غیرممزوج ۱۶۷ میلیون دلار و متانول با ۱۶۷ میلیون دلار صادراتی بوده‌اند. 

به عبارت دیگر در میان 12 کالای برتر و اصلی صادراتی که 54 درصد از کل صادرات غیر نفتی را تشکیل می‌دهد، کالاهای خام و نیمه‌خام خودنمایی می‌کنند. 

هندوانه، بیشترین سهم در ارزش صادرات محصولات کشاورزی

کارنامه صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی ایران در فروردین نشان می‌دهد که صادرات «هندوانه تازه» که جزو محصولات آب‌بر به حساب می‌‌آید و بسیاری از کارشناسان آن را به مثابه صادرات آب می‌دانند، بیشترین سهم را در بین محصولات کشاورزی و غذایی ایران داشته است. آمارها حاکی از آن است که در این ماه 221 هزار تن هندوانه به ارزش 46 میلیون دلار صادر شده است.

گوجه فرنگی زراعی نیز که در نوع خود آب‌بری بالایی دارد در رده دوم محصولات صادراتی کشاورزی قرار گرفته است.

سهم زعفران از صادرات غیر نفتی کمتر از 0.5 درصد

ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا محسوب می‌شود و بیش از ۹۵ درصد زعفران مورد استفاده در دنیا را تامین می‌کند؛ با این وجود آمارها نشان می‌دهد که در فروردین سال جاری 12 تن زعفران به ارزش 14 میلیون دلار صادر شده و به عبارت دیگر، سهم این کالا در صادرات غیر نفتی ایران کمتر از 0.5 درصد بوده است.