به گزارش اکوایران،  فقط کافی است در داروخانه‌های سطح شهر چرخی بزنید. آن زمان هست که متوجه می‌شوید در بازار دارو کم است. اما این کمبود از سال گذشته شروع شد و هنوز ادامه دار است. این موضوع را آمار وزارت صمت هم نشان می‌دهد. محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفتگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرد: باوجود رشد تولید صنایع مختلف در سال گذشته، شاهد کاهش تولید در صنعت داروسازی بوده‌ایم. البته او از ادامه روند کاهشی سخنی نگفت. اما طبق اعلام تولیدکنندگان در سال جاری به رغم اینکه دولت وعده تخصیص 30 هزار میلیارد تومان را برای تامین مواد اولیه دارو داده است. اما هنوز این منابع به دست بخش زیادی از  تامین کنندگان مواد اولیه دارو نرسیده است.

با این حال معلوم نیست وزیر بهداشت خواب است و یا خود را به خواب زده است. بهرام عین اللهی امروز شنبه در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نشست سه روزه کشورهای عضو گروه پنج مدعی شد: در کشور ۹۷ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی تولید میکنیم . او افزود: برای همین هیچ محدودیتی برای تولید دارو در منطقه وجود ندارد و آماده همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه هستیم.

درحال حاضر بیش از 440 واحد در حوزه صنعت دارویی کشور فعال هستند. اما اکثر این تولیدکنندگان دارو در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند. چالشی که ناشی از عدم تخصیص به موقع ارز مورد نیاز است. البته این چالش همه واردکنندگان مواد اولیه کالاهای اساسی و ضروری است. همه آنها برای دریافت ارز حداقل باید 90 روز منتظر باشند.  البته اگر قرار باشد ارزی به آنها تعلق بگیرد. 

البته جدا از مشکل تامین نقدینگی در جریان تولید یکی از مشکلات واردکنندگان موضوع توقف مواد اولیه در گمرکات است.