به گزارش اکوایران؛ تاخیر در پرداخت طلب گندمکاران در حالی است که براساس قانون حداکثر 24 ساعت پس از تحویل گندم به دولت اقدام به تسویه بهای گندم خریداری شده کند. بر اساس تبصره دو قانون شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظفند،  24 ساعت پس از تحویل گندم پول کشاورز را بپردازد. اما در حال حاضر برخی گندمکاران حدود 5 ماه است گندم خود را تحویل شرکت بازرگانی دولتی دادند ولی هنوز پولی دریافت نکرده‌اند و کشاورزان در حالی سال زراعی جدید را آغاز می‌کنند که هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌اند.

در این خصوص معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منابع کافی برای پرداخت مطالبات گندم کاران در برنامه بودجه پیش‌بینی نشده بود، افزود: برای همین منظور پرداخت طلب کشاورزان به تعویق افتاد.

وی در خصوص اقدامات دولت در زمینه «گندم» توضیح داد: مقرر شده بود تا گندم را از کشاورزان خریداری کنیم و برای این منظور بیش از ۱۰ میلیون تن گندم خریداری و قیمت گندم را در راستای حمایت از گندم کاران افزایش دادیم و تصمیم گرفته شد تا مطالبات گندم کاران در مدت کوتاه تسویه شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده دولت باید 154 هزار میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت کند، اما به گفته معاون رئیس جمهور منابع کافی برای پرداخت مطالبات در برنامه بودجه پیش‌بینی نشده بود و به همین دلیل پرداخت‌ها به تعویق افتاد و تا به امروز ۱۱۲ همت پرداخت انجام شده و ۱۰ همت امروز اختصاص یافته که از روز شنبه «۱۵ مهرماه» پرداخت می‌شود و تا آخر مهرماه هم با کشاورزان تسویه حساب می‌کنیم.

پیش از این معاون رئیس جمهور قول داده بودیم تا آخر شهریور مطالبات گندمکاران تسویه شود. اما عدم تحقق وعده داده شده موجب شد تا معاون رییس جمهور از گندمکاران عذرخواهی کند.