اکوایران، از  شش ماه اخیر بازار دارو و شیرخشک با کمبود مواجه بود. موضوعی که به باور فعالان حوزه تولید مرتبط به عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین آنهاست.موضوعی که در واکنش به آن بانک مرکزی جزئیات تخصیص و تامین ارز واردات شیرخشک و دارو را منتشر کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال تا ۲۵ مهر، 156 میلیون دلار  ارز ترجیحی برای واردات شیرخشک، ماده اولیه و مکمل‌ها و بهداشتی تخصیص داده شده که  ۱۰۶ میلیون دلار آن تامین و پرداخت شده است.

بانک مرکزی اعلام کرد: این تخصیص‌ها بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر دستگاه توسط سازمان غذا و دارو بوده است. 

بانک مرکزی تاکید کرد: روز گذشته نیز سازمان غذا و دارو برای واردات شیرخشک، ماده اولیه و مکمل‌ها با اولویت به میزان 12 میلیون دلار در قالب ارز ترجیحی ثبت سفارش کرد که بانک مرکزی هم بلافاصله ارز آن را تامین و طی چند روز آینده پرداخت خواهد کرد.

طبق اعلام این بانک، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تاکنون هر ثبت سفارشی را که در حوزه دارو و شیرخشک، با اولویت ارسال کرده‌ است، بانک مرکزی ارز آن را بلافاصله تخصیص داده و تامین کرده است.

البته بانک مرکزی در مورد لیست شرکت‌هایی که ارز دریافت کردند اطلاعاتی را منتشر نکرده است. درحالی که بارها فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی خواهان انتشار این لیست بودند. 

این داده‌ها نشان می‌دهد، آنچه باعث شده بازار دارو و شیرخشک در مقاطع مختلف بهم بریزد به دلیل سیاستگذاری غلط وزارت بهداشت وزسازمان غذا و دارو است که نسبت به این موضوع سکوت کرده‌اند.

وزارت بهداشت، متهم ردیف اول تعطیلی کارخانه‌های شیرخشک؟