به گزارش اکوایران؛ روند واردات ۲۰ قلم کالای اساسی به غیر از دارو نشان می‌دهد که در شش ماهه ابتدایی سال جاری ۱۰ میلیون و ۹۴۷ هزار تن کالای اساسی به غیر از دارو به ارزش ۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۱.۳۹ درصد افزایش و از نظر ارزش ۵.۰۹ درصد کاهش داشته است. در نیمه نخست سال گذشته ۱۰ میلیون و ۷۹۷ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۸ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

براساس آمار گمرک در ۶ ماهه سال جاری ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار تن ذرت به ارزش یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۲ درصد و به لحاظ ارزش ۴۵ درصد رشد داشته است و رتبه نخست را به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی وارداتی به خود اختصاص داده است.

همچنین در این مدت ۹۹۸ هزار تن انواع روغن‌های خوراکی به ارزش یک میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۵۶ درصد و به لحاظ ارزش ۳۹ درصد افزایش را ثبت کرده است و رتبه دوم را در بین کالاهای اساسی از نظر ارزش به خود اختصاص داده است.

براساس داده‌های اعلام شده واردات انواع دانه‌های روغنی در مدت یاد شده به مقدار یک میلیون و ۵۰۷ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد افزایش داشته است و رتبه سوم را در بین کالاهای اساسی وارداتی به لحاظ ارزش به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر برنج با ۷۲۰ میلیون دلار، گندم با ۶۰۵ میلیون دلار، جو با ۴۲۸ میلیون دلار، لاستیک سنگین با ۲۰۷ میلیون دلار،  شکر خام با ۱۹۱ میلیون دلار، کاغذ چاپ و تحریر با ۱۴۴ میلیون دلار و کود شیمیایی با ۱۴۱ میلیون دلار از دیگر کالاهای اساسی وارداتی به کشور بوده‌اند که در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.