به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه اعلام کرد که فهرستی از کالا‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی تهیه کرده است که با هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات آن‌ها ممنوع خواهد شد.

صفری - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشور - در این رابطه گفت: فهرست کالا‌های مرتبط با شرکت‌های صهیونیستی به‌زودی نهایی و تا هفته آینده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود.

به گفته او، پس از ارسال این فهرست، وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش کالا‌های اعلامی را ممنوع می‌کند.

بنابر گزارش تسنیم، قانون منع تجارت با اسرائیل و حتی واردات از شرکت‌های حامی آن ابلاغ شده است و در این راستا فهرست کالا‌های مرتبط با اسرائیل تهیه و به وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام می‌شود.

ابوالفضل ابویی -  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی - در این ارتباط اظهار داشت: در گزارش وزارت امور خارجه، لیست کالا‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی به‌طور مرتب در حال به‌روزرسانی است و این انتظار را داریم که اسامی این شرکت‌ها اعلام شود.

پیش از این، خبرگزاری فارس در گزارشی در این رابطه نوشته بود که کالاهایی همچون کوکاکولا، سرلاک، کیت‌کت، مگی، کافی میت، نسکافه، دنت، دامستوس، سیف و صابون‌های لوکس از جمله کالاهای اسرائیلی هستند که در بازار ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید واردات آن‌ها متوقف شود.

در این گزارش آمده بود که «می‌‌توانیم در حمایت از فلسطین با تحریم این کا‌لاها از پر شدن جیب اسرائیلی‌ها جلوگیری کنیم».

بنابراین، آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود با اعلام اسامی کالا‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی، واردات این کالاها نیز از این پس ممنوع می‌شود.

در سراسر جهان ممانعت از خرید از شرکت‌هایی که به نحوی از انحا در اقدامات غیر انسانی و حتی غیر محیط‌زیستی سهیم هستند متداول هست. می‌توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از خوانندگان و هنرمندان جهان نیز سال‌هاست که در اسرائیل کنسرت برگزار نمی‌کنند.

با این وجود در ایران چون دولت به این قبیل موضوعات ورود می‌کند، در گذشته بوده مواردی که برخی سودجویان از شرایط پیش‌آمده بهره‌برده‌ و بخشی از این قبیل اقدامات را به نفع خود پیش برده‌اند.

شاید معروف‌ترین نمونه این قبیل اقدامات به تلاش‌های برای جلو‌گیری از واردات آیفون به ایران برگردد. در آن زمان آذری جهرمی وزیر ارتباطات وقت در توییتی نوشت: «آخرین باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند، از رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که گزارش سه‌ماهه واردات گوشی‌های تلفن همراه را برایم تهیه کند. گزارش گویا بود، شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها، حجم زیادی گوشی آیفون وارد کشور کرده بود. آنچه باعث شد، روال ممنوعیت واردات در سری قبل متوقف شود؛ ارسال این مستندات به صاحبان تصمیم بود.»

هرچند بحث ممانعت از ورود آیفون به ایران برسر جلوگیری از خروج ارز بود، اما بستر سوءاستفاده‌ای که در پی این قبیل تصمیمات به‌وجود می‌آید ماهیتی مشابه دارد.