به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا در ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۴۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. مجموع تجارت خارجی ایران به کشورهای عضو اوراسیا در این مدت ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۵۴۲ تن به ارزش ۹۲۱ میلیون و ۸۴۹ هزار دلار بوده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت در این مدت ۵ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۸۴۷ تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۲۰۴ هزار دلار وارد کشور شده  که به لحاظ وزن ۳۷ و از حیث ارزش ۳۱ درصد رشد داشته است.

کشورهای مقصد در اوراسیا

امید گلزاری مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌الملل و روابط عمومی گمرک در خصوص صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا در ۷ ماهه سال جاری به تفکیک کشورهای مقصد گفت: در این مدت ۵۳۲ میلیون و ۱۱۱ هزار دلار به فدراسیون روسیه، ۲۳۵ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار به ارمنستان، ۱۰۴ میلیون و ۵۴۴ هزار دلار به قزاقستان، ۴۰ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار به قزقیزستان و ۹ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به بلاروس صادر شده است.

بازیگران خارجی بازار ایران در هفتمین ماه سال + جدول 

واردکنندگان به ایران

از سوی دیگر براساس آمار گمرک در این مدت از مجموع کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اوراسیا، ۳ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار به فدراسیون روسیه، ۱۴۶ میلیون و ۸۶۶ هزار دلار به قزاقستان، ۹۴ میلیون و ۶۰۴ هزار دلار به بلاروس، ۱۵ میلیون و ۳۳ هزار دلار به قرقیزستان و ۹ میلیون و ۴۵ هزار دلار به ارمنستان اختصاص داشت.

به گفته مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌الملل و روابط عمومی گمرک با اشاره به اینکه در ۷ ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به ۵ کشور عضو اوراسیا به لحاظ ارزشی با افزایش روبرو بوده است، افزود: در این مدت بیشترین میزان افزایش صادرات به کشورهای عضو اوراسیا به ۲ کشور فدراسیون روسیه و قرقیزستان بوده که به ترتیب ۳۰ و  ۲۰ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر در این مدت بیشترین افزایش واردات به لحاظ ارزشی از کشورهای عضو اوراسیا به بلاروس و قرقیزستان اختصاص داشت که به ترتیب ۱۷۹ و ۱۰۹ درصد افزایش داشته و   واردات کالا از ارمنستان و فدراسیون روسیه و قزاقستان هم به ترتیب با ۵۹ و ۳۴ درصد افزایش و  ۲۸ درصد کاهش روبرو بوده است.