به گزارش اکوایران؛ در هفت ماهه نخست سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و به ارزش 28 میلیارد و 345 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 29.32 درصدی در وزن و کاهشی یک درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی 6.21 درصدی در وزن و 12.61 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و 36 میلیارد دلار رسید.

براساس داده‌های گمرک «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه»، «هند»، «پاکستان»،‌ «افغانستان»، «عمان»، «فدراسیون روسیه» و «اندونزی» 10 کشور مقصد صادراتی ایران محسوب ‌می‌شوند که کالای ایرانی به آنها صادر شده است. در میان کشورهای مقصد صادراتی می‌توان گفت «ترکیه» تنها کشوری آسیایی و اروپایی است که کالایی ایران به آن صادر شده است.

صادرات کشورها

عمده مقاصد صادراتی 

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین» با رقمی بالغ برابر با 8 میلیارد دلار بوده است و سهم 28.3 درصدی از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

«عراق» هم با 5 میلیارد و 4۰۰ میلیون دلار و سهم نزدیک به 19 درصدی از کل صادرات ایران داشته است. از سوی دیگر «امارات متحده عربی» هم با 3 میلیارد و 7۰۰ میلیون دلار سهمی 13 درصدی را از آن خود کرده است. اما «ترکیه» با ۲ میلیارد و 7۰۰ میلیون دلار سهمی 9.7 درصدی از سبد واردات کالا از ایران داشته و «هند» با یک میلیارد و 288 میلیون سهم 4.5 درصدی از حجم کل صادرات ایران را از آن خود کرده بود.  

اما در جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران «پاکستان» قرار دارد که سهم صادرات ایران به این کشور برابر با یک میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است. رقم صادرات به افغانستان هم برابر با یک میلیارد دلار بوده و ارزش صادرات ایران به عمان هم 700 میلیون دلار برآورد شده است.

در جایگاه هفتم و هشتم مقاصد صادراتی ایران هم روسیه و اندونزی قرار دارند که با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک ارزش صادرات ایران به روسیه 500 میلیون دلار بوده و رقم صادراتی اندونزی هم به 400 میلیون دلار رسید.