به گزارش اکوایران؛ در میان سایر کشورها هرچند ایران هم غنی از معادن در دنیا محسوب می‌شود اما معدنکاران ایرانی نیم‌نگاهی نیز به معادن کشور همسایه دارند و این امر موجب شده تا در شست فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مقامات دولتی افغانستان پیشنهاد سرمایه‌گذاری به فعالان ایرانی داده شود. بگونه‌ای که مقامات این کشور در این نشست علاوه بر تاکید برای رفع موانع بانکی، گمرکی و ترانزیتی، بر فراهم بودن شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران به ویژه در معادن افغانستان تاکید کردند.

نشست فعالان اقتصادی در حاشیه سفر هیات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری از افغانستان به ایران به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر افغانستان، برگزار شد.

پیام باقری  نایب‌رئیس اتاق ایران، در این نشست با بیان اینکه دو کشور ایران و افغانستان از استعداد غنی برای توسعه فعالیت اقتصادی و تجاری برخوردار هستند، گفت: همکاری اقتصادی و تجاری با افغانستان برای فعالان بخش خصوصی ایران بسیار مهم است و ما علاقه‌مند به توسعه کشور افغانستان و توسعه روابط با این کشور هستیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: بخش خصوصی ایران در حوزه‌های مختلف توانمندی برجسته‌ای دارد. در صنایع مختلف ایران ظرفیت‌هایی دارد و می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط تجاری بهره برد. یکی از این ظرفیت‌ها حوزه معدن و صنعت برق در ایران است.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، باقری یکی از هدف‌گذاری‌های این نشست را بالا بردن تراز تجاری بین دو کشور عنوان کرده و ادامه داد: تراز تجارت مشترک دو کشور باید بالاتر از دو میلیارد دلار باشد و برای این مسئله باید برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشیم. در این مسیر و تحقق این هدف‌گذاری، هر کسی باید نقش خود را درست انجام دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران، تأکید کرد: ما از مسئولان دو کشور انتظار داریم بسترسازی لازم برای گسترش فعالیت اقتصادی و تجاری و بین‌المللی دو کشور را فراهم کنند. این حوزه حلقه‌های متعددی دارد که تولید و صادرات ابتدا و انتهای زنجیره هستند و سایر زنجیره باید کار خود را به‌درستی انجام دهند.

به گفته باقری، نظام بانکی باید قابلیت لازم را برای برقرار روابط بانکی مناسب داشته باشد. همچنین حوزه حمایتی و تقنینی باید به کمک توسعه تجارت دو کشور بیاید. همه در این نقشه راه، نقش جدی دارند و اتاق ایران آمادگی دارد این مسائل را تبیین کند و بسترسازی در اتاق ایران شکل می‌گیرد و تبادل هیات را انجام خواهیم داد.

تاکید افغانستان بر همکاری با بخش خصوصی

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان،هم در این نشست با تاکید بر اینکه افغانستان تمرکز خود را بر توسعه معادن این کشور گذاشته است، افزود: اگرچه سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تاکید ما بر همکاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی در این حوزه است. چرا که بسیاری از این معادن در نزدیکی مرزهای افغانستان با ایران قرار دارند.

او ادامه داد: ما ظرفیت‌های مختلفی از شرکت‌های ایرانی در بخش های مختلف معدن از جمله در اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری دیده‌ایم که ما را برای کار با بخش خصوصی ایران مشتاق کرده است.

عزیزی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد فساد در افغانستان را از بین برده‌ایم، اظهار کرد: علاوه بر معدن، حوزه‌های کشاورزی، معادن، برق، آب و داروسازی امکان زیادی برای مشارکت دارند و ما امیدوار به آغاز همکاری‌های مشترک با طرف‌های ایرانی هستیم.

او تأکید کرد: یکی از خواسته‌های ما تأسیس شهرک صنعتی مشترک با ایران است. افغانستان نیروی کار مناسب و ایران انرژی برق و گاز با قیمت مناسب دارد و ما می‌توانیم انقلاب صنعتی در منطقه ایجاد کنیم. اگرچه بازار ما برای محصولات ایران کوچک است اما به خاطر راه‌های ترانزیتی به کشورهای دیگر از جمله ازبکستان و تاجیکستان، صادرات از طریق افغانستان برای ایران مقرون به صرفه خواهد بود.

توسعه همکاری‌های تجاری  

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در ادامه این نشست گفت: اراده مسئولان دو کشور ایران و افغانستان بر تقویت همکاری‌هاست و امیدواریم همکاری برای ثبات و امنیت بیشتر در افغانستان شکل بگیرد. ما سعی می‌کنیم در حوزه اقتصاد با افغانستان همکاری کنیم.

او ادامه داد: ایران و افغانستان از تهدید و منافع مشترکی برخوردارند. باید برای ثبات و امنیت بیشتر تلاش کنیم و در این مسیر یکی از این راهبردها توسعه همکاری اقتصادی است. تنقیح قوانین مزاحم تجارت وظیفه دولت است.

 زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی  

شفیع‌الله اعظم رئیس روابط اقتصادی وزارت خارجه افغانستان هم با تأکید بر اینکه ما با پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری و کار مشترک و تأمین منافع هر دو طرف به ایران آمده‌ایم، گفت: تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری در افغانستان صورت گرفته و یکی از مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری که فراهم نبودن بستر امنیتی مناسب بود را برطرف کرده‌ایم.

او با بیان اینکه افغانستان، فساد را به عنوان دومین مانع مهم جذب سرمایه‌گذاری در این کشور ریشه‌کن کرده است، افزود: سومین اقدام ما برای جذب سرمایه‌گذاری حرکت به سمت دیجیتالی شدن است. امروز بیش از 90 درصد امور بانکی و دولتی را دیجیتالی کرده‌ایم و این امر هم به کاهش فساد کمک کرده است.

اعظم با تأکید بر اهمیت توسعه صادرات در افغانستان گفت: ما آماده هر اقدامی برای تقویت بخش‌های خصوصی دو کشور برای تقویت بیشتر روابط تجاری بین دو کشور هستیم.

او افزود: سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک در حوزه‌های معادن، کشاورزی، ترانزیت و انتقال انرژی می‌تواند بسیار برای سرمایه‌گذاران ایرانی سودآور باشد. ما تلاش می‌کنیم همه موانع بانکی را رفع کرده و بستر همکاری را بیشتر از گذشته فراهم کنیم.

تمام مرزها برای سرمایه‌گذاری باز است

در ادامه مولوی عبدالمتین سعید، رئیس گمرکات افغانستان، گفت: ما تمام موانع سد راه سرمایه‌گذاری را از بین برده‌ایم و درهای سرمایه‌گذاری را به روی سرمایه‌گذاران ایرانی بازکرده‌ایم.

رئیس گمرکات افغانستان گفت: در حوزه گمرکات به توافق خوبی دست‌یافته‌ایم، یکی از این‌ها همکاری 24 ساعته گمرکات دو کشور ایران و افغانستان است و این فرصت همکاری را هموار می‌کند.

او تصریح کرد: هزینه‌های ترانزیت از طرف دو کشور باید حذف شود و به کمترین حد ممکن برسد و این به توسعه تجارت کمک خواهد کرد. تمام مرزهای ما به روی سرمایه‌گذاران ایرانی باز خواهد بود و ما اطمینان می‌دهیم در زمینه تسهیلاتی فراهم خواهد شد.