به گزارش اکوایران، دو سال از سفر اول ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم به تاجیکستان می‌گذرد. او 25 شهریور 1400 به دوشنبه سفر کرده بود.

سفری  که به نقل خود رئیسی دستاوردش رفع مشکلاتی در روابط دو کشور و در نهایت افزایش 4 برابری مبادلات اقتصادی و تجاری بود. این موضوع را رئیس دولت سیزدهم در 9 خرداد 1401، زمانی که امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و هیئت همراهش، به دعوت او به ایران آمدند مطرح کرد.

در آن روز یعنی دوشنبه 9 خرداد 1401 هم به گفته امامعلی رحمانف موافقتنامه‌های خوبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و نیز فعالیت شورای مشترک ایران و تاجیکستان و کمیته مشترک سرمایه‌گذاری امضا شد.

برهمین اساس هم در سال گذشته روابط تجاری دو کشور کماکان زنده ماند. اما تاجیکستان هنوز  در  لیست 20 شریک برتر ایران قرار نگرفته است. به تعبیر بهتر  هنوز نه خرید ایران از این کشور و نه حجم فروش اقلام نفتی، غیر نفتی ایران به این کشور ، آن را در لیست شرکای اصلی ایران قرار نداده است. 

البته تولید ناخالص داخلی (GDP) تاجیکستان حدود یک چهلم تولید ناخالص داخلی  (GDP)  ایران است. با این حال هنوز  سیاستگذاران ایرانی نتوانسته شرایطی را برای تجار ایرانی فراهم کنند که آنها بتوانند این بازار کوچک را هم تسخیر کنند.  هنوز بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی ایرانی حل و فصل نشده است. طبق اظهارات محمدحسین روشنک رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان هنوز فعالان اقتصادی با چالش های متعددی در جریان تجارت با تاجیکستان روبرو هستند. مشکلاتی که در سفر جدید آنها با ابراهیم رئیسی قرار است مجددا مطرح شود.

به گفته روشنک لغو روادید و حذف ویزا  و تامین واگن برای صادرات از خواسته های هیات تجاری ایران در سفری که رئیسی امروز چهارشنبه 17 آبان به دوشنبه دارد؛ است. 

او افزود: تسهیل مسیر حمل و نقل کالا از تاجیکستان به ایران و برعکس، هماهنگی استاندارد مشترک برای تبادل کالا با تاجیکستان، کاهش تعرفه و عوارض واردات برخی کالاها از ایران به تاجیکستان از دیگر خواسته های هیات تجاری ایران در این سفر است.

حال سوال اینجاست، این بار رئیسی می‌تواند بخش مهمی از مشکلات تجار ایرانی را حل کند؟ یا این مشکلات به سفر بعدی او به تاجیکستان که مشخص نیست چه زمانی است؛ موکول شود؟