به گزارش اکوایران؛ براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای بخش صنعت به 53.11 رسید که نسبت به نسبت به ماه قبل بهبود داشته و بیشترین مقدار چهارماهه اخیر از تیرماه را ثبت کرده است.

 گزارش به دست آمده از فعالان اقتصادی نشان می‌دهد در مهرماه، به‌غیراز موجودی مواد اولیه خریداری شده که با کاهش شدید روبرو بوده، عدد سایر مؤلفه‌های اصلی بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌ است.

تصمیمات ناگهانی چالش جدید فعالان اقتصادی + جدول

در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

صنعت

شاخص‌های اثرگذار بر بخش صنعت

با توجه به گزارش شامخ می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی، «شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده» با عدد 45.81  برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی بوده و سرعت کاهش شاخص بیشترین مقدار هشت ماه اخیر (به‌جز فروردین‌ماه) را به ثبت رسانده است. کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش، عدم تخصیص ارز و تسهیلات بانکی، عرضه محدود برخی از مواد اولیه در بورس کالا و با قیمت‌های بالا، ازجمله دلایل عمده کمبود مواد اولیه است که تولیدکنندگان مطرح کرده‌اند.

از سوی دیگر در مهرماه «شاخص مقدار تولید محصولات» با مقدار 53.38 اندکی بهتر از شهریورماه ثبت شده است، اگرچه تولید، اندکی از شرایط انقباضی ماه‌های قبل بیرون آمده است، اما اکثر شرکت‌ها وضعیت را در این ماه نیز مانند ماه قبل ارزیابی کرده‌اند. همچنین «شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان» در مهرماه  عدد 52.93 گزارش شده است که بعد از رکود سه‌ماهه، تقاضای مشتریان کمی بهبود داشته اما همچنان تقاضا در برخی از فعالیت‌ها با رکود روبرو بوده است.

این در حالی است که در بخش فروش خارجی «شاخص میزان صادرات کالا و خدمات» با عدد 49.72 برای چهارمین ماه پیاپی کمتر از 50 ثبت شده است اگرچه سرعت کاهش آن در مقایسه با ماه‌های قبل کمتر است اما همچنان قوانین مربوط به پیمان‌سپاری ارزی باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان (به‌خصوص آن دسته که مواد اولیه خود را با ارز بازار آزاد تأمین می‌کنند) عملاً با صادرات در این شرایط متضرر شوند یا توجیه اقتصادی نداشته باشد.

اما درمجموع رشد اندک تقاضای داخل و کاهش صادرات و فروش خارجی باعث شده تا «شاخص میزان فروش محصولات» عدد 48.90 همچنان برای چهارمین ماه پیاپی در رکود باشد هرچند شدت کاهش در فروش در مقایسه با شهریورماه کمتر است؛ بنابراین با توجه به این‌که رشد در بهبود تقاضای داخل بسیار اندک و تقاضای خارجی نیز با کاهش همراه بوده، به دلیل پیشی گرفتن تولید از میزان فروش، «شاخص موجودی محصول در انبار» مانند ماه قبل عدد 58.19  افزایشی بوده و دومین بیشترین مقدار را در سری 61 ماهه به ثبت رسانده است.

شامخ 2