به گزارش اکوایران، ظاهرا بالاخره بازار شیرخشک بعد از 7 ماه روی آرامش را خواهد دید. طبق اظهارات مشاور رییس سازمان غذا و دارو شیرخشک‌های خارجی به بازار  سرازیر شدند.

سجاد اسماعیلی مشاور رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گویی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار عدد قوطی شیرخشک در گمرک است و با توجه به پاسخ آزمایش‌های کیفی که آمده است، این شیرخشک‌ها نهایتا طی ۲۴ ساعت آینده از گمرک ترخیص و سریعا وارد بازار شیرخشک کشور می‌شود.

او  با بیان اینکه توزیع نیز با توجه به ضریب توزیعی که هر استان دارد، صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در کنار واردات صورت گرفته، تولید شیرخشک نیز روزانه در کشور در حال انجام است و تولیدکنندگان نیز ظرفیت تولید را افزایش داده و به صورت سه شیفت در حال کار هستند.

مشاور رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که در روزهای تعطیل نیز توزیع از سوی شرکت‌های توزیع کننده در سراسر کشور انجام می‌شود.

نکته قابل تامل در این میان اینکه که تولیدکنندگان داخلی از ابتدای سال در انتظار دریافت ارز برای واردات مواد اولیه شیرخشک بودند. ولی دولت و به طور مشخص وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) و بانک مرکزی ارز مورد نیاز را به صورت قطره چکانی آن هم به یکسری از کارخانه‌های تولیدکننده داده است. به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در واقع این سازمان در نیمه اول سال ارز چندانی به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه نداده بود به همین دلیل بازار با کمبود شدید مواجه شد. البته سازمان غذا و دارو در اوج بحران کمبود دستور واردات 30 میلیون قوطی شیرخشک را صادر کرد. سیاسی که تاکنون مقامات وزارت بهداشت درباره آن پاسخ ندادند. بانک مرکزی هم تاکنون لیست واردکنندگان قوطی های شیر خشک را منتشر نکرد.

هانی تحویل‌زاده به «اکوایران» گفته بود دولت هنوز ارز یکسری از کارخانه های داخلی را نداده است و ما همچنان در انتظار دریافت ارز برای واردات مواد اولیه شیرخشک هستیم.

لیست دریافت‌کنندگان ارز شیرخشک محرمانه شد؟

وزارت بهداشت، متهم ردیف اول تعطیلی کارخانه‌های شیرخشک؟

اکنون به رغم ورود یک میلیون و 100 هزار قوطی شیرخشک به بازار  به گفته مشاور رییس سازمان غذا و دارو، شیرخشک کماکان با کدملی در داروخانه‌ها عرضه میشود.

اسماعیلی توضیح داد: علت این موضوع نیز آن است که قیمت شیرخشک در کشور با قیمت آن سوی مرز فاصله زیادی دارد و به همین دلیل هم شاهد قاچاق معکوس آن هستیم. بنابراین به جهت جلوگیری از این موضوع و رسیدن شیرخشک‌ها به دست مصرف کننده واقعی، شیرخشک‌ها با کد ملی عرضه می‌شود.

آژیر خطر «شیرخشک» به صدا در آمد