به گزارش اکوایران؛ روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنند و تامین‌کننده غلات در دنیا است و با این اقدام می‌توان بازار کشورهای وابسته به گندم خود را تحت تاثیر قرار دهد. براساس آماری که ماه گذشته این کشور منتشر کرد مشخص شد بیشترین صادرات غلات و گندم روسیه به کشورهای «مصر»، «ترکیه»، «ایران»، «عربستان سعودی» و «لیبی» صورت گرفته و با این شرایط می‌توان گفت این کشورها مشتریان اصلی غلات و گندم روسیه محسوب می‌شوند و با توجه به افزایش عوارض صادراتی در نظر گرفته شده از سوی این کشور کاهش قیمت گندم دور از ذهن نخواهد بود.   

 پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد. روسیه با این روش توانسته نظم قیمت‌‌گذاری گندم را در دست گیرد.

بر این اساس ابلاغیه جدید این کشور برای هفته پیش‌رو شاهد کاهش عوارض صادرات گندم به ٤،٣٩٥ روبل، ذرت به ١،٠١٣ روبل خواهیم بود و کماکان عوارض صادراتى صفر براى جو در نظر گرفته شده است.

 وزارت کشاورزی روسیه روز سه شنبه هفته قبل اعلام کرد که کاشت غلات زمستانی  روسیه تا هفته قبل در مناطق کلیدی و اصلى تقریبا به پایان رسیده است. بر اساس پلن این وزارتخانه، محصولات زراعی زمستانه باید ٤٩.٤٢ میلیون هکتار از اراضى کشاورزى را اشغال کند که حدود ٣.٧ میلیون هکتار بیشتر از سال گذشته است.

بیشتر برنامه کشت مربوط به گندم زمستانه بوده، به طوری که سطح کل زیر کشت تاکنون به ٤١.٥ میلیون هکتار یا ٩ درصد بیشتر از سطح زیر کشت در همین مدت در سال ٢٠٢٢ میباشد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، انتظار می رود مصر ١٢ میلیون تن گندم در سال ٢٠٢٣-٢٠٢٤ وارد کند که نسبت به سال قبل ٦.٩ درصد افزایش خواهد داشت. افزایش واردات عمدتا به دلیل کاهش تولید و سطح زیر کشت در سال ٢٠٢٢-٢٠٢٣ به دلیل کاشت شبدر مصری و چغندر قند صورت خواهد گرفت.