به گزارش اکوایران؛ جنگ روسیه و اوکراین، موجب شد تا روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار غلات دنیا داشته باشد و کنترل قیمت را در دست گیرد. از سوی دیگر این کشور چندی پیش اعلام کرد که دلیلی برای تمدید طرح موسوم به دریای سیاه که 17 جولای به پایان رسید ندارد، طرحی که این امکان را به وجود می‌آورد تا اوکراین بتواند صادرات غلات خود را از طریق دریای سیاه ادامه دهد، مسیری که در حال حاضر بسته شده است. روسیه و اوکراین دو کشور بزرگ تامین کننده غلات در دنیا محسوب می‌شوند و عدم تمدید این قرار داد موجب شده تا شاهد تشدید نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت غلات در بازار جهانی باشیم.

در این خصوص بلومبرگ در گزارشی خبر از افزایش معاملات آتی غلات در شیکاگو داد و اعلام کرد که پس از کاهش بیش از 6 درصدی در چهار رو گذشته، از روز چهارشنبه این معاملات 0.7 رصد افزایش داشته است، افزایشی که موجی از نگرانی‌‌ها در خصوص افزایش قیمت غلات در دنیا را به همراه داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد درگیری‌ها در دریای سیاه در ماه جاری پس از خروج مسکو از قرارداد عبور امن غلات از دریای سیاه، تشدید شد.

عوارض جدید صادراتی روسیه

بروز این نگرانی‌ها در بازار جهانی موجب شد تا برای هفته جاری روسیه اقدام به کاهش عوارض صادراتی غلات کند. براساس گزارش منتشر شده، روسیه برای بازه زمانی اعلام شده عوارض صادراتی گندم را   ٣،٧٢٩ روبل، ذرت به ١،٩٣١ روبل و جو  به ٤٣١ روبل در نظر گرفته که نسبت به هفته گذشته شکل کاهشی داشته است. روسیه عوارض گندم را به ابزاری برای کنترل قیمت بدل کرده است، روندی که از زمان جنگ با اوکراین تاکنون توانسته به واسطه آن این بازار پرتقاضا را در کنترل خود در آورد.  

نگاهى به وضعیت گندم در بازارهای مختلف

 با توجه به شرایط به وجود آمده در بازار‌های جهانی‌ این پرسش مطرح می‌شود که وضعیت بازارهای مختلف در دنیا چگونه است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت گندم در آرژانتین روند ثابت داشته و متوسط قیمت جهانی گندم در فصل جدید با پروتئین 11.5 درصد حدود 265.270 دلار بوده است. از سوی دیگر بورس غلات بوینس آیرس (BAGE) در رتبه‌بندی گندم، با 3 امتیاز افزایش وضعیت رتبه‌بندی را خوب تا عالی برآورد کرده است. از سوی دیگر معاملات آتی استرالیا هم با وجود دورنمای ضعیف و کاهش نرخ برابرى دلار استرالیا ثابت پیش‌بینی شده است. روند بورس پاریس (MATIF) هم روند پُرنوسانی را تجربه می‌کند.