به گزارش اکوایران؛ پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد. از سوی دیگر وزارت امور خارجه این کشور ضمن انتقاد از موانع احتمالی برای صادرات محصولات کشاورزی خود اعلام کرد هیچ دلیلی برای ادامه بیشتر طرح دریای سیاه که در ۱۷ جولای منقضی می‌شود وجود ندارد. حال با توجه به پایان موافقت‌نامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه و احتمال عدم تمدید مجدد این توافقنامه شاهد افزایش نگرانی در بازار جهانی و احتمال کاهش غلات و گرانی آن هستیم.

با توجه به تصمیم روسیه برای عدم تمدید این توافقنامه این پرسش مطرح می‌شود که وزارت کشاروزی روسیه برای ٥ ام تا ١١ ام جولای چه عوارض صادراتی در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش منتشر شده، روسیه برای بازه زمانی اعلام شده افزایش عوارض صادراتی گندم به ٢،٦٠٩ روبل و کاهش عوارض، ذرت  به ٨٣٢ روبل را در دستور کار قرار داده و  عوارض صادراتى جو را همچنان صفر اعلام کرده است.

انجمن بین المللی غلات (IGC) در گزارش ماه ژوئن، کاهش ٢ درصدی تولید جهانی گندم را برای فصل ٢٠٢٣-٢٠٢٤ نسبت به سال قبل از آن پیش بینی کرده است. انتظار می رود مصرف گندم به دلیل تقاضای بالاتر چین افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که میزان نهائى ذخایر گندم  هم  ٦ درصد کاهش یابد که نشان‌دهنده کاهش عرضه است. صادرکنندگان گندم در اتحادیه اروپا (EU) به دلیل رقابت با روسیه، که عرضه غلات ارزان تری را ارائه می دهد، با چالش هایی روبرو هستند. اتحادیه اروپا برای جذب مازاد صادرات خود به مراکش و چین متکی است. انتظار می رود روسیه با توجه به ذخایر قابل توجه خود از برداشت سال قبل، کماکان بزرگترین صادرکننده گندم باقى بماند. برخى از فعالان بازار انتظار افزایش صادرات گندم از اتحادیه اروپا را در فصل جدید زراعى دارند، اما رقابت با روسیه ممکن است این برآوردها را محدود کند. خرید اخیر الجزایر که احتمالا از روسیه تامین شده است، چالش پیش روی صادرکنندگان اتحادیه اروپا را برجسته می کند. شکاف قیمتی بین عرضه روسیه و اروپای غربی نگران‌کننده است و برخی معتقدند قیمت‌های آتی یا نقد برای کاهش این شکاف باید تعدیل شوند. مراکش، مقصد اصلی اتحادیه اروپا، با اجرای طرح واردات گندم  یارانه ای، به ایفای نقشی حیاتی ادامه خواهد داد.