به گزارش اکوایران؛ روند صادرات ایران به قاره سیاه در 4 ماه منتهی به تیرماه شکل کاهشی داشت، اما به گفته سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت این کاهش پس از سفر ابراهیم رییسی به این قاره جبران شد و با این شرایط روند تجارت با آفریقا که تا پایان تیر ماه به ۱۵۲.۴ میلیون دلار رسیده بود و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۶۹ درصدی داشت، پس از این سفر شتاب گرفت.

سید روح اله لطیفی با اشاره به جبران صادرات ایران به این قاره عنوان کرد، ۲۹۰ میلیون دلار از صادرات ۴۳۳ میلیون دلاری ایران در هفت ماهه امسال مربوط به ۲۰ تیر تا پایان مهرماه است و داده‌های آماری برای ریل‌گذاری درست، جبران عقب ماندگی در برنامه و تلاش‌های بیشتر، شناسایی گلوگاه‌ها و تسهیل تجارت است که این برنامه‌ها در حال انجام است.

براساس داده‌های اعلام شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۹ و در دولت قبل ۱۵۲ میلیون دلار و در هفت ماهه سال ۹۸ نیز ۳۳۲ میلیون دلار کالا به آفریقا صادر شد، روندی که در هفت ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۹ بیش از ۱۸۵ درصد رشد داشته است.

وی، در مورد شتاب صادرات از اواخر تیرماه به آفریقا گفت: تا پایان تیرماه سال جاری صادرات مستقیم به این قاره به ۱۵۲.۴ میلیون دلار رسید که نسبت به تیرماه ۱۴۰۱ کاهش ۶۹ درصدی داشته است، اما پس از سفر رییس جمهور و شتاب گرفتن تجارت، ۲۹۰ میلیون دلار در ۱۰۰ روز به قاره آفریقا صادر شد و بخش قابل توجهی از سرعت نامطلوب چهار ماهه نخست جبران شد .

سهم قابل توجه آفریقا در صادرات طلا به ایران

براساس داده‌های اعلام شده، سهم آفریقا در واردات طلا به ایران قابل توجه است، اما این صادرات از طریق سایر کشورها انجام شده است. چای، قهوه، کاکائو، مواد معدنی، روغن های صنعتی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و دارو نیز از جمله کالاهای وارداتی از آفریقا به ایران است که بخشی از آن مستقیم و بخشی غیر مستقیم وارد کشور می شود.