به گزارش اکوایران؛ ایران را می‌توان یکی از مسیرهای مهم تزانزیتی در منطقه دانست، کریدوری که در صورت فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌تواند به مسیر‌ اصلی اتصال کشورهای شرق آسیا به اروپا و اتصال کشورهای شمال و جنوب ایران به یکدیگر تبدیل شود. اما فراهم نبودن زیرساخت‌ها ریلی و جاده‌ای در کشور موجب شده تا در حال حاضر شاهد دور زدن ایران از سوی برخی کشورها برای ترانزیت کالا باشیم. با این حال داده‌های اعلام شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد در ۸ ماهه سال جاری میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران به ۱۰ میلیون و ۹۱۹ هزار تن رسیده که این میزان ترانزیت در ۸ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۹.۵۴ درصدی را نشان می دهد.

مسیرهای اصلی ترانزیت

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که عمده ترانزیت خارجی از لحاظ وزنی در بازه زمانی مورد بررسی از کدام گمرکات صورت گرفت است؟ براساس گزارش منتشر شده در این مدت گمرکات «منطقه ویژه شهید رجایی بندر عباس»، «پرویزخان»، «باشماق»، «بازرگان»، «بیله سوار»، «بندر لنگه»، «جلفا»، «سرخس»، «آستارا» و «منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا» ۱۰ گمرک عمده مبدا ترانزیت خارجی کشور بوده‌اند و مجموع کل ترانزیت خارجی از مسیر این 10 گمرک به ۹ میلیون و ۶۷۲ هزار تن رسیده است.

از سوی دیگر در بین گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی، بیشترین میزان افزایش به گمرکات پرویزخان، منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و باشماق اختصاص داشت که به ترتیب ۲۱۵، ۹۱ و ۳۶ درصد افزایش داشته است.