به گزارش اکوایران؛ موضوع معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات که چندی پیش اعلام شد این ابهام را به وجود آورد که صادرات مواد خام و نیمه معدنی آیا مشمول این ممنوعیت می‌شوند؟ سوالی که امروز مهدی رعنایی معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای اعلام کرد، درآمد حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام معدنی مشمول مالیات است، خبری که ابهام به وجود آمده را برطرف کرد.  

در این بخشنامه آمده با توجه به ابهامات مطرح شده در ارتباط با فهرست‌ مواد خام و کالاهای نفتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین نحوه اجرای مقررات مربوطه به اطلاع می‌رساند بر اساس قوانین بودجه سنوات ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ کل کشور، درآمد حاصل از صادرات کلیه مواد و محصولات خام و نیمه خام مندرج در فهرست موضوع تصویب نامه‌های قوانین بودجه سنوات مذکور حسب مورد در تمام نقاط کشور مشمول مالیات است.

با این شرایط فهرست مواد معدنی خام و کالاهای نفتی به عنوان قسمتی از فهرست موضوع تصویب نامه‌ بندهای قوانین بودجه سنوات محسوب می‌شود.

بر این اساس احکام مقرر در قوانین بودجه سنوات ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ کل کشور، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات خام و نیمه خام یاد شده از جمله مواد معدنی خام و کالاهای نفتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم در تمام نقاط کشور در سنوات مزبور در هر صورت مشمول مالیات بوده و اعمال سایر معافیت‌های مالیاتی و نرخ صفر (از جمله موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مواد ۳ و ۹ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات و …) در خصوص درآمدهای مذکور جاری نخواهد بود.

در بخش دوم این بخش نامه نیز به این نکته نیز اشاره شده که در خصوص سنوات قبل از اجرایی شدن احکام قوانین بودجه یاد شده (سنوات قبل از ۱۴۰۰) با توجه به مقررات قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کل کشور، درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات فارغ از برگشت ارز حاصل از صادرات آنها، در صورت عدم برخورداری از نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، امکان برخورداری از سایر معافیت‌ها یا نرخ صفر مالیاتی مربوطه از جمله مواد ۱۳۲۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی و … را با رعایت مقررات، دارا خواهند بود.

 

4761725