به گزارش اکوایران؛ بیلان تجارت ایران و روسیه در 8 ماه سال جاری نشان می‌دهد که تراز تجاری 523 میلیون دلار به نفع روس‌ها بوده البته این رویداد در شرایط تحریمی ایران چندان دور از ذهن نیست. براساس داده‌های اعلام شده تجارت ایران و روسیه در ۸ ماهه امسال به بیش از ۱.۷ میلیارد دلار رسید و با این شرایط رشد 18 درصدی داشته است. ارزیابی مناسبات تجاری ایران و روسیه نشان می‌دهد که روس‌ها همواره در جمع واردکنندگان کالا به ایران قرار داشته‌اند، این درحالی که ایران سهم چشمگیری در بازار این کشور ندارد بازاری که مشتاق کالاهایی همچون مصالح ساختمانی، محصولات دریایی، لبنیات، پوست، خرما، خشکبار، چرم و ... ایران است.

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص میزان تجارت ایران و روسیه عنوان کرد: ارزش تجارت ایران و روسیه در 8 ماه سال جاری به یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار رسید و افزایش 18 درصدی را ثبت کرد و میزان وزنی تجارت ایران و روسیه هم در این مدت ۳ میلیون و ۷۴۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک میزان صادرات ایران به روسیه در ۸ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با ۶۱۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است و به لحاظ وزنی هم کالاهای صادر شده به روسیه در این مدت به یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن رسید که رشد ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان واردات کالا از روسیه به عنوان کشور طرف معامله با ایران در ۸ ماهه سال جاری ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۷۸ هزار دلار بوده است که به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و از حیث ارزش ۱۲ درصد افزایش داشته است.